• VW I.D. Crozz er tredje I.D. i rækken fra verdens største tyske bilkoncern

  • Man genkender designelementer og signatur fra andre VW'er, men en firehjulstrækker med 300 hk og 500 km rækkevidde er meget nyt

  • Sådan et interiør peger unægteligt i retning af en ikke helt produktionsklar model fra VW

  • Volvos første rene elbil bliver en helt ny model, men den kommer til at dele platform med XC60

  • Volvo har masser af erfaring med plugin-hybrider, opladning og batterier, men rene elbiler er nyt land for svensken

  • C5 Aircross får en smule rundere former, end vi var stillet i udsigt med den mindre C3 Aircross

  • Citroën melder intet om alternativer til de traditionelle benzin- og dieselmotorer. Til gengæld kommer den til Europa til næste år

  • Så vildt indbydende ser en produktionsklar SUV fra Citroën ud indvendigt

C5 Aircross, I.D. Crozz og en svensk elbil

Shanghai Motor Show åbner på en ren SUV-salve. To elbiler og en produktionsklar lover godt for fremtiden på gule plader

Der står SUV på stort set alle bilfabrikkernes præstige-projekter for tiden. På Shanghai Motor Show afslørede førstedagen hele tre nye projekter fra Citroën, Volkswagen, og Volvo.

Og for de to sidstnævnte kunne timingen ikke være bedre. De kommer på præcist samme dag, som den danske regering valgte at udsætte afgiftsstigningen for elbiler, indtil der er kommet gang i salget igen.

Helt ny model

For Volvos vedkommende er der tale om den allerførste rene elbil, og ifølge de første udmeldinger bliver det en helt ny model og altså ikke en elektrisk version af noget eksisterende.

Den skal bygges på Volvos mindste platform, som i forvejen bærer 40- og 60-serierne, men der er også gang i udviklingen af en elbil på den store platform.

En million elbiler

At nyheden bliver afsløret på netop Shanghai Motor Show er næppe en tilfældighed. Volvo er jo kinesisk ejet, og målsætningen er at sælge en million elektriske biler – på ren eldrift eller hybrid – inden 2025.

Den lille Volvo elbil er programsat til at starte salget i 2019, mens der ingen meldinger er om den store. Volvo holder også de rent tekniske kort tæt indtil kroppen, men mon ikke der dukker noget op i løbet af de nærmeste dage.

Fremtidens firehjulstrækker

Volkswagen er mere rutinerede med elbiler. De har allerede Up og Golf på ren el, mens GTE-hybriderne er godt kørende internationalt.

http://altomvarebiler.dk/folkevogn-paa-fede-maade/De får nu selskab af en elektrisk firehjulstrukket crossover i skikkelse af konceptbilen I.D. Crozz, som er den tredje I.D. konceptbil efter I.D., der blev præsenteret i Paris 2016 og I.D. Buzz, som vi så tidligere på året i Detroit.

Tiguan Allspace

Målet med I.D.’erne er at bygge fremtidssikrede biler i det stærkt ekspanderende SUV-segment, som efterhånden breder sig over flere undersegmenter som crossover og CUV, hvor I.D. Crozz sit navn til trods tilhører det sidste.

I.D. Crozz har en rækkevidde på op til 500 kilometer og en effekt på 305 hk. Den er en anelse mindre end den nye Tiguan Allspace, men med batteriet  fuldt integreret i bilens gulv og sæderne er konstrueret sådan, at de kan flyttes fleksibelt for at udnytte pladsen optimalt, skulle den være mindst lige så rummelig.

Højtråbende Citroën

I et andet undersegment til SUV’erne finder vi den helt nye Citroën C5 Aircross, som helt højtråbende fortsætter den tendens, vi først så i konceptbilen Cactus, som blev efterfulgt af produktionsbilen Cactus og siden kastede Cactus Aircross af sig.

C5 Aircross er samtidigt verdenspremiere for det nye affjedringssystem Progressive Hydraulic Cushions, som helt i tråd med Citroëns ånd og traditioner er en helt anderledes måde at bygge en ekstraordinært komfortabel undervogn.

Spækket med skærme

C5 Aircross bliver spækket med store skærme og alt det nyeste digitaliserede udstyr, man på nuværende tidspunkt kan fylde i en ny bil.

Den får premiere i Kina til oktober og ventes til Europa mod slutningen af 2018.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *