• Corsa har flyttet luftindtaget nedad og forlygterne helt ud i hjørnerne for at give et bredere look

  • Alt indvendigt blev revet ud og ombygget, så der intet er tilbage af den gamle i kabinen

  • Undervognen er optimeret til bedre køredynamik og bedre akustik. I den hele taget er den sat op til en bedre køreoplevelse end sin forgænger

  • Læg mærke til, hvordan alle linjer er blevet vandrette for at give kabinen samme brede udtryk som det udvendige desgin

  • Bagdelen er strammet lidt op, men det er kun bagfra, man risikerer at forveksle med den gamle

  • 'Sammenknebne øjne' giver et mere aggressivt blik. Corsa skal appellere til de dynamiske unge - af begge køn

Nu kan Corsa stritte lidt

Den mest gennemgribende fornyelse af Corsa, der kører bedre end nogensinde. Vi har prøvekørt den

Altomvarebiler.dk i Frankfurt:

Oftest betyder en ny generation af en eksisterende model bare fornyelse af det gamle. Samme mål, samme størrelse etc. Men Opel Corsa går fra fodformet til sporty, fra lodret til vandret.

Bare se på interiøret. Der er stadig plads til spræl med den festligt gule farve på instrumentbordet. Eller en anden kulør efter eget valg for den sags skyld. Men det er formen, der er påfaldende forandret. Hvor Opel før stablede alle dele af interiøret lodret, har de med den næste generation forsøgt at plane det hele ud for at få lidt bredde på. Det er en påfaldende forandring.

Får en lillebror

Samlet set er det et spring fra urban fisen rundt i storbyens cafemiljø med kække Recaro-autostole til et meget mere maskulint publikum.

Måske er det historisk betinget. De første Corsa’er, som så dagens lys i 1982 blev for over 70 procents vedkommende solgt til kvinder. Og den nuværende er også blevet lidt vel enlig mot-orienteret. Så nu kommer der mere smæk for skillingen i Opels mindste.

Og det kan den gøre med god samvittighed. For der er kun et år eller to, til den bliver afløst på den position af den kommende Karl, som skal bokse med VW up!, Skoda Citigo, Seat Mii, Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 108, Kia Picanto, Hyundai i10, og hvad de ellers hedder i mikrobilsegmentet.

Retter ind med et skuldertræk

Vi kan stadig fortælle den samme, gamle, nedslående historie om, hvordan Opel må fortsætte med at ombygge Corsa personbiler til varebiler i Danmark, samtidigt med at de producerer en Corsa van med personbilskomfort, som vi ikke må få til Danmark, fordi den ikke lever op til de danske krav. Derfor fortsætter Opel i Danmark med at ombygge personbiler til gule plader med de lovpligtige 120 cm frem til den rygskade-fremkaldende skillevæg.

Importøren retter ind med et skuldertræk. Vi har efterhånden vænnet os til de håbløst forældede danske særregler for varebiler.

Større turbo

Samme trætte skuldertræk kan kunderne så til gengæld præstere, når vi ser ned over modelprogrammet for Corsa. Opel holder stædigt fast i en økonomisk overkommelig indgangsmodel med den småtriste 1,4-liters benzinmotor med 75 hk.

Ny Chef for G8

Vivaro – tre procent og fire centimeter bedre

Vi ved endnu ikke meget om priserne på gule plader. De enkelte modeller stiger en anelse, men de nye motorer med bedre brændstoføkonomi giver større fradrag. Dieselversionen er den gode, gamle 1,3 CDTI med 95 hk, som er blevet kraftigt opdateret med blandt andet en ny og større turbo og et forbrug på op til 31,2 km/l. Opel Danmark forventer at være klar til at bygge de første van-udgaver på bestilling kort efter introduktionen i Danmark lige efter nytår.

1,4 Turbo

Vi fik ikke mulighed for at prøve den opdaterede diesel under præsentationen i Frankfurt.

Det gjorde vi til gengæld med den ’store 1,0 med 115 hk, som kun findes som Sport og er den dyreste Corsa. Den er sjov og dynamisk og appellerer til gadedrengen i os alle. Et mere folkeligt alternativ er en neddroslet udgave af 1,4 Turbo med 100 hk og et pragtfuldt drejningsmoment på 200 Nm, som gør den meget velegnet til smidig bykørsel.

Støjsvag undervogn

Undervognen er blevet kraftigt modificeret til mere dynamiske kørekarakteristik – og akustik. Støjreduktionen starter i affjedring og støddæmpning, og her har det fundet frem til en af klassens absolut bedste opsætninger.

Den nye Corsa er med sin totallængde på 4,02 meter beskedne to centimeter længere end forgængeren. Det er 40 centimeter mere end den første Corsa, der så dagens lys i 1982. Det levner plads til en lillebror til Adam. Den kommer til at hedde Karl.

 Stritter lidt

Men det giver også Corsa frihed til at stritte lidt mere og opføre sig som en lidt større bil.

Det gør den blandt andet med skiltegenkendelse, Blind Spot Alert, Opel Eye Kamera, fjernlysassistent og parkeringsassistent. Og som den første i sin størrelse fås den med Thermatec, varme i forruden, som afdugger og fjerner is fra ruden på langt kortere tid.

Der er dansk premiere på den nye Corsa til januar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *