• SymbioFCells udgave af Kangoo ZE er en god idé, der ikke duer i virkeligheden

Brintbiler har trange kår

Markedet er ikke klar til brintbiler som Renault Kangoo ZE H2, som hverken kunder eller værksteder tør binde an med

Franske SymbioFCell forsøger at komme ind på det danske marked med ombyggede elbiler, som de bygger om til brintbiler ved hjælp af en brændselscelle.
Deres produkt er en ombygget Renault Kangoo ZE med brinttank og brændselsceller til eftermontering er en slags brinthybrid med længere rækkevidde end den oprindelige elbil.

Hen over sommeren har de via en konsulent forsøgt at skabe interesse på det nordiske marked blandt både kunder og forhandlerled.
Elbiler skulle bruge over 100 år samt diverse konjunkturudsving, før de for alvor blev kommercielt interessante. I mellemtiden så vi en række alternativt finansierede private forsøg på at ombygge eksisterende biler til elbiler.

Win-win situation

Renault Kangoo ZE H2, som den hedder i Symbios udgave, har fået forlænget rækkevidden fra 100 til godt 300 km. Hvilket jo er godt nyt til professionelle brugere, der har et reelt kørselsbehov på over 100 km om dagen.

Med stor rækkevidde og grøn teknologi, der skåner klima og nærmiljø i postens traditionelle arbejdsområder, ligner det en win-win situation, som man siger. Det er det bare ikke.

Ladepauser

– Det første problem er selvfølgelig prisen. De koster nogenlunde det samme i anskaffelse som en almindelig Kangoo ZE, men brændselscellen kommer ved siden af, og så vidt vi er orienteret, koster den cirka det samme som selve bilen, forklarer projektleder i PostNord, Jim Dudmish.

– Og rent teknisk er det et problem, at den skal stå og lade sig selv op i løbet af dagen, så den kan ikke køre de 300 km i ét stræk. Den kræver ophold på en time eller to i løbet af en arbejdsdag, men det har vi jo ikke.

Mercedes og Nissan

Så foreløbigt har PostNord ingen planer om at anskaffe brintbiler til udbringning og afhentning af post.
– Hvis vi lader batteriet op hjemmefra, så har vi de første 100 km rækkevidde, men den kan ikke følge med under selve kørslen.

PostNord har blandt andet Mercedes Vito E-Cell og Nissan e-NV200. De fungerer og kan løse de opgaver, de er købt til, men til længere ture er det stadig kun dieselmotorer, der duer.

Renault siger ja – og nej

– På sigt er vi meget interesseret i teknologien, men lige nu er det teknikken, der ikke er klar til vores behov. Og vi går heller ikke ud og giver hverken en hel eller en halv million for en bil. Så skulle vi i hvert fald til at sætte portoen lidt op, og det går nok ikke, vurderer han.

Et andet problem med Kangoo ZE H2 er eftermarkedet. Renault har godkendt den ombyggede bil i Frankrig, hvor der også er en lille håndfuld serviceværksteder til at holde dem kørende. Men Renault Danmark vil ikke være med.

For dyr

– Elbilerne passer godt til at blive bygget om til Brint-biler, og de er startet med det i Frankrig. De har haft en konsulent til at køre rundt her oppe i Norden for at markedsføre det her koncept, og der er også nogle kommuner, der er interesseret. Men her hos Renault har vi vurderet, at til 250-300.000 kroner er de for dyre til at akkumulere tilstrækkeligt salg, forklarer pressechef i Renault Danmark, Søren Hyltoft.

– Vi skulle have et helt eftermarked med service-værksteder, værktøj og efteruddannelse af personale op at køre for at supportere de her brintbiler. SymbioFCell er her jo ikke, så det er op til at os at få det til at køre, og vi tror ganske enkelt ikke på, at der er en forretning i at tune vores organisation til at kunne takle en helt ny biltype.

Åbne for ideen

Men ligesom Jim Dudmish understreger han, at afvisningen er foreløbig og vil absolut ikke afskrive den nye brintbil på længere sigt.

– Nej, bestemt ikke. Vi er åbne for idéen, hvis der skulle vise sig mere interesse fra for eksempel PostNord, kommuner og hvem der ellers kunne tænkes at have glæde af en brintbil, siger Søren Hyltoft og uddyber:

Handler om markedet

– Det her er jo et nicheprodukt. Vi satser på elbiler, fordi vi mener, det er det rigtige på nuværende tidspunkt. Så er der nogle andre, der vil bygge vores biler om til noget andet, og vi står vi inde for selve konstruktionen. Selve drivlinjen vil vi også gerne stå inde for, for den har Renault i Frankrig godkendt.

– Det handler udelukkende om, at markedet ikke er stort nok til det p.t., og vi har fokus på vores elbiler, som langt hen ad vejen opfylder behovet for kørsel uden fossile brændstoffer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *