BMW X1 – bayersk kernekraft

Et paradoksalt overflødighedshorn af klassiske BMW-dyder gør BMW X1 xDrive 2.0d til en ægte BMW - men den følger ikke med tiden

Der var en gang, hvor BMW var kendt som det sporty valg for det mere velbeslåede segment af bilkøbere. Havde du tegnebogen fuld af knitrende papir, kunne du vælge en Audi, hvis du bare flyder med strømmen; en Mercedes, hvis du har så meget forstand på luksuriøs kvalitet, at du giver en hatfuld for, at du ligner en taxi – og en BMW, hvis du er typen med kørehandsker, pilot-solbriller og en lejlighedsvis banedag i kalenderen.

Og sådan er det sådan set stadigvæk. Linjerne er bare trukket meget strammere op. Og det skal de hver især have et anerkendende håndtryk for. I alle andre segmenter synker design, maskineri og køreglæde uhjælpeligt imod samme triste gulvafløb, dikteret af EU-normer og kundeundersøgelser.

Kernekraften

Men i sådan et konformiteternes paradis har det aldrig været vigtigere at holde fast i sine kerneværdier. Og lige midt i kernen af alle kerneværdier finder vi BMW 1-serien. Agil, stram, sporsikker, hyldende underholdende at tæske rundt i.

Helt lige så morsomt er det ikke med BMW X1. Lidt af underholdningsværdien går helt naturligt tabt i frihøjde og højere balancepunkt, men det er småting, og skal man tilføje tidens tendenser til – for BMW har alle dage været de unges foretrukne premium-mærke – så er crossoveren X1 lige i øjet. BMW’s kernekraft.

Kaffen pjasker over

Så er du til banedage og maksimal svinghastighed med smæk-i-røven-hård undervogn, så er du kommet til den helt rigtige pusher. For det er her, BMW står fast ved sin læst og strammer skruen en ekstra omgang.

I praksis betyder det, at fløden er blevet til flødeskum, inden du kommer hjem, og at kaffen pjasker over i de iøvrigt udmærkede kopholdere. For den er bare så skideskæg, at det er svært at holde foden i ro.

En gammeldags gang smæk

For den X1 xDrive, som vi har testet, var udstyret med 2.0d-motoren, som i dag yder 190 hk og et mægtigt drejningsmoment på 400 Nm. Sammen med den fabelagtige – ja, det er den altså – manuelle seks-trins gearkasse, leverer den en god gammeldags gang smæk for skillingen.

Den stramme undervogn med firehjulstrækket xDrive bringer dig derhen, hvor du styrer med rattet helt uden slinger i valsen. Du rammer med garanti samme punkt i svingets apex plus minus en laktykkelse hver eneste gang

Ingen gør det bedre

Men BMW har nået grænsen for galskaben. Det bliver for meget med al den sport og kontant undervogn. En crossover som X1 skal være mere komfort-mindet, og faktisk føles det som om, BMW er faldet lidt af på den med deres så berømte køredynamik.

Bevares. Ingen gør det bedre, hvis man ifører sig kørehandsker og hjelm hver dag på vej til arbejde og skal overhale busser indenom på cyklestien. Men det gider de færreste i længden. Og oven i købet behøver man ikke sikkerhedsudstyret for at få en god køreoplevelse i en moderne bil.

Minder om 80’erne

I dag formår langt mere budget-orienterede konkurrenter at bygge undervogne med både sporsikre køreegenskaber og komfort. Her må man sige, at BMW holder sig til sin niche og leverer det produkt, de er blevet så store på.

Sådan føles det også bag rattet. De analoge urskiver og midterkonsollen, der skråner hen mod føreren, sender minderne på langtur tilbage til 80’erne. Den digitale tidsalder har monteret en touchskærm o forrudehylden, men den ser ikke rigtigt integreret ud, som den sidder der og stritter.

Aldrig været strammere

Samlet set er det de samme ting ved X1 xDrive, der skuffer og glæder. Det gode gamle er blevet lidt for gammelt. Man føler ikke rigtigt, man sidder i en eksklusiv bil anno 2016. Omvendt har BMW aldrig været strammere. Gearskiftet, de klassiske BMW-dyder, effektiv firecylindret dieselmotor med ufatteligt god brændstoføkonomi. For pokker hvor det dog bare hænger sammen.
Og omgangstiderne på banen har med garanti aldrig været bedre.

Højere bagåbning

Som varebil er X1 en gave til alle dem, der har den inden for rækkevidde som firmabil. Den højere bagåbning og plan læssekant gør den meget omgængelig på gule plader. Oven i købet kan den fås med automatisk nøglefri åbning, så bagklappen åbner med en bevægelse med foden under kofangeren, som det er blevet så populært – og praktisk.

Varerumsadskillelsen kommer med dobbelt afskærmning, så passagersædet også har plexiglas-plade bag sig. Det er en skam, for BMW X1 er én af de biler, hvor der er tænkt ekstra over den praktiske indretning. I personbilsudgaven kan det foldes helt ned, så man kan læsse 2,5 meter lange genstande. Det kan man ikke i gulpladevarianten.

En læser har meddelt os, at han har en X1 van, som han fra starten bad om ikke at få leveret med den dobbelte varerumsadskillelse, så det kan altså godt lade sig gøre. Desværre kan det alligevel ikke lade sig gøre at folde højre forsæde fladt ned på grund af varerumsadskillelsen.

Pålidelig som SKAT

Skal man give BMW X1 xDrive 2.0d van et samlet skudsmål, må det blive, at den på grund af sin iver for at tilfredsstille sine mest entusiastiske fans, ender med at sætte sig mellem to stole.

Er man til gengæld en af disse entusiaster med BMW som Swingmaster Sporenstregs, så er den det ultimative erhvervskøretøj i klassen.
Fræk som en slagterhund og pålidelig som SKAT.

 

Fakta:
BMW X1 xDrive 2.0d van:
Motor: 1995 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 190 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 7,6 sekunder
Topfart: 219 km/t
CO2: 133 g/km
Forbrug: 19,6 km/l
Pris (uden ekstraudstyr): 372.927 kroner inkl. moms
Billigste: 300.027 kroner inkl. moms

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *