BMW sætter nyt X ved 3’eren

To nye dieselmotorer i et motorprogram med forbedrede ydelser

BMW står  klar med en faceliftet X3, og den får ikke for lidt, når selskabet selv skal beskrive den: Klasseleder med uovertruffen kombination af køreegenskaber, design, ydelse og brugsværdi.
Produktionen starter i april og de første eksemplarer af den faceliftede X3 kan forventes til Danmark omkring juni. Der foreligger endnu ikke noget om prissætningen i Danmark.

Stærk hjertebanken

Hjertet i den nye X3-serie er en generation bestående af tre benzin- og fire dieseldrevne bi-turbo motorer – inklusive to ny 4-cyl. motorer på 1,8 og 2,0 liter.
Motorprogrammet opfylder Euro 6-normen og spænder fra 150 til 313 hk , mens det samtidigt leverer markante maksimale drejningsmomenter. Fra 360 Nm i en X3 sDrive 18d til 630 Nm i en X3 xDrive 35d.
Dermed er der næppe fare for, at de nye X-modeller vil tabe pusten, selvom de stiller op med angiveligt lavere brændstofforbrug og CO2-udslip, bl.a. ved anvendelse afstart/stop-system og dæk med reduceret rullemodstand, der reducerer CO2-udslippet med 7 g/km.

18,5 km/l med 4-hjulstræk

Truppens mindste, den 2-hjulstrukne X3 sDrive, med den opdaterede 18d-motor rykker med 150 hk til 100 km/t på 9,5 sek. og topper ved 195 km/t. Dens gennemsnitlige ydelse ved blandet kørsel med 6-trins manuel gearkasse angives til 20,0 km/l og CO2-udslippet til 131 g/km.
Med 190 hk i den nye 4-cyl. turbodieselmotor på 2,0 liter og 400 Nm i xDrive 20d forkortes accelerationen til 100 km/t til 8,1 sek. og topfarten øges tl 210 km/t. Gennemsnitsydelsen er opgivet ttil 18,5 km/l og CO2-udslippet til 143 g/km – bemærkelsesværdige værdier for en bil med 4-hjulstræk.
Kombineret med et 8-trins automatgear falder gennemsnitsforbruget med yderligere 0,7 pct. og CO2-udslippet sænkes til 138 g/km.
Dertil kommer den baghjulstrukne sDrive 20i og 4-hjulstruknen xDrive 20i, begge med 184 hk samt de ligeledes 4-hjulstrukne modeller xDrive 28i med 245 hk, xDrive 35i med 306 hk, xDrive 30d med 258 hk og xDrive 35d med 313 hk.

Kendes på ”øjnene“

De nye X3’ere følger den gængse designfilosofi om, at man ubesværet og på lang afstand skal kunne identificere dem som BMW’er. Det klares med den nyreformede frontgrill. Den nye X3-generation kendetegnes ved en række designændringer, og måske især på de aggressivt stylede dobbelte og cirkulære LED-forlygter foruden LED-tågelygter og blinklys i sidespejlene.
Dertil kommer et ny design og kulører i henholdsvis fælg- og farveprogrammet. Forresten er der også pillet ved profileringen af stødfangerne for og bag på modellerne.
River man det variable bagsædearrangement ud af X3-kabinen til fordel for et fast gulv og en skillevæg, kan resultatet blive et antageligt varerum. Som personbil kan X3’eren laste fra 550 til 1600 liter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *