• Udefra kræver den en del mere tilvænning, end en uges test kunne levere. 2-Serien er atypisk BMW på næsten alle møder

  • Fronten genkender vi, og under hjelmen ligger den velkendte toliters diesel, som stadig formår at sætte alle på pladsm når det kommer til både præstationer og brændstoføkonomi

  • Bortset fra siddestillingen er alt, som det plejer at være i den mindre del af modelprogrammet. Spændstigt og med en overbevisende kvalitetsfornemmelse

  • Praktisk bagsmæk i helt ny udgave men med tydelige SUV-træk. Den er godt ramt i et for BMW helt nyt segment

  • Ingen bakkamera men baksensorer. BMW har afkodet klassen og lagt det rigtige udstyr i til målgruppen

  • Så er vi hjemme igen. Selv om du skulle have sovet siden 70'erne, vil du genkende urmagerens arbejde i 2-serien

  • Flad læssekant, en hel meter mellem hjulkasserne og og 83 cm fra gulv til loft

  • Der er set mere gennemførte gulplade-forvandlinger i klassens billigste modeller

BMW 2-serie vinder på udebane

Skomager, bliv ved din læst; man skal ikke gå over åen efter vand, og hvad har vi? BMW 2-serie gør det hele og slipper godt fra det

Alle nye BMW’er handler om køredynamik. Om den der helt særlige oplevelse af at have fat i vejen, så ethvert sving føles som om, man kører på skinner på første klasse. Har de nu bevaret den legendariske køredynamik, som mere end noget andet giver Bayerische Motoren Werke sin berettigelse på et stadigt tiltagende ensporet marked. Uden de fantastiske køreegenskaber mister BMW ganske enkelt sit eksistensgrundlag.

Så hvad sker der, når de pludseligt smider en forhjulstrukket MPV a la konkurrenter fra Opel, Ford, VolksWagen, Toyota, Peugeot, Citroën og Renault Scenic på gaden. Og så selvfølgelig den direkte konkurrent, Mercedes B-Klasse. Kort sagt en dødsyg MPV med høj siddestilling, stort overblik, alt i praktisk indretning – og forhjulstræk?

Kan BMW 2-serie leve op til forventningerne?

Folkelig aftapning

Først kan man jo tage en overvejelse af det ydre design. Her bevæger BMW sig nærmest i retning af den koreanske halvø. Det er i hvert fald uvant territorium, de har bevæget sig ind på. Vi genkender fronten fra det øvrige program. Bagsmækken er en folkelig aftapning af de store SUV’er, og det kampvognsligende sidepanser kunne lige så godt komme fra samarbejdspartneren Toyota.

Og er du ude i den helt store nedsabling – kom her i hu, at vi endnu ikke er begyndt at køre i den – så bliver det ikke meget bedre af, at du sætter dig bag rattet. Også her vil den typiske BMW-kunde rynke på næsten.

Sæt i gang

Sådan plejer man bestemt ikke at sidde i en BMW. Og dog. Faktisk er der store lighedspunkter med X3-fornemmelsen. Altså før, man sætter i gang.

Instrumentbordet med det sorte gummi, børstet alu-liste, multiskærmen, instrumenterne og gearstangen virker hjemmevant.

Dacia Stepway fylder bægeret

Subaru Outback – med digital styr på sikkerheden

Så allerede før, du får trykket på startknappen, begynder tingene at falde på plads. Og det bliver kun bedre af at komme en tur på krøllet asfalt.

Genkender dynamikken

Umiddelbart skylder en ny bølge af fordomme gennem kabinen, når den kommer afsted. Forhjulstrækket er helt anderledes, end man kender det fra andre. Der er noget, der på én gang slet ikke stemmer og virker helt fantastisk gennemarbejdet. Den skal lige have én på frakken ud over stepperne for at bevise sit værd og demonstrere sit fine ophav. Så genkender man pludseligt den fine køredynamik, vejgrebet, koblingen, den helt specielle fornemmelse af det manuelle gearskift i en BMW.

På den ene side har man lyst til at smide den over i et hjørne og acceptere, at alle bilfabrikker åbenbart bliver nødt til at have den slags folkelige produkter på hylderne.

Bayerne demonstrerer

På den anden side demonstrerer bayerne, hvordan en MPV i mellemklassen skal skrues sammen. De har samlet handsken op og bygget en MPV på konkurrenternes præmisser; som mor kan handle og hente børn i uden at få en rygskade af hyppige af- og pålæsninger, og som erhvervslivet kan sende sine repræsentanter og sælgere på gaden i af samme årsag.

Og få en ægte køredynamisk oplevelse ud af det på samme tid.

Den er den sædvanlige slat dyrere end klassekammeraterne, men den er klasser over, når det kommer til den mest basale køreoplevelse – og hver en øre værd.

 

BMW 218d Active Tourer van:

Motor: 1995 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 150 hk / 330 Nm
0-100 km/t: 8,9 sekunder
Topfart: 208 km/t
CO2: 109 g/km
Forbrug: 24,4 km/l
Pris: 25232.9755.261 kroner plus moms (40.013)
Billigste:  kroner plus moms (35.441)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *