• Gran Tourer er 21 cm længere end Active Tourer. Det giver den et længere og mere aerodynamisk udtryk

  • BMW har gjort alt, hvad der står i deres magt for, at 2 GT skal være så BMW som muligt. Og tættere kommer man ganske enkelt ikke

  • Det er bagdelen, der for alvor adskiller 2 GT fra flokken. Her kniber det lidt med det sporty look. Men en ordentlig bagsmæk giver ordentlige adgangsforhold. Og så kan den åbnes med foden

  • De bayerske ingeniører tør ganske enkelt ikke at afvige fra den traditionelle BMW-indretning med analogt økometer og kæmpe urskiver

  • Gearskifte-konsollen med musedrejeknap og det fantastiske automatgear

  • Pris- og omkostningsmæssigt er der ikke den store forskel på Active Tourer og Gran Tourer, men 400 liter ekstra varerum fornægter sig ikke

  • Fuldstændigt som i lillebror og i gamle dage. Skærmen i midten kunne være mere elegant, men funktionaliteten er i top

  • 2-serien har de bedste adgangsforhold i nogen BMW. Højt til lofter kan selv den største sidedør konkurrere med

BMW 2 GT – supervan

Mange Bimmer-fans drøvtygger stadig på 'nyheden' om den forhjulstrukne BMW MPV. Resten har taget den til sig, og endnu flere må sluge, hvis de vil have en van med nyrer på fronten

BMW 2 GT kan alt det, en moderne MPV skal kunne. Den kan det bare på BMW’s præmisser, og det giver en kærkommen mulighed for erhvervsdrivende og virksomheder til at anskaffe sig vel nok den mest underholdende køreoplevelse i en varebil med et varerum på 1900 liter.

For mange BMW-ejere var 2-serien en stor mundfuld at få ned. I årtier har de forsaget forhjulstræk, MPV’er og alt, hvad der har med praktisk transport at gøre. Stationcar-udgaver af 3- og 5-serierne blev tolereret, så de gamle og satte også kunne få lidt glæde af vidunderet fra Bayern.

Den sidste bastion

Men da de introducerede den forhjulstrukne 2-serie med højt til loftet, fri adgang for publikum under 16 og ISO-fix beslag, var det som en kniv i ryggen på baghjulstrækkets sidste bastion.

Men BMW har set lyset. Kunderne reagerede positivt på en MPV fra BMW. Så mens de gamle fans græd ud ved hinandens skuldre, og den bayerske ledelse trøstede dem med, at baghjulstrækket skam lever videre i al sin fordums glans, lancerede de en Gran Tourer-version af den børnevenlige 2-Serie.

Dynamik, dynamik, dynamik

Gran Tourer er en forlænget udgave af den Active Tourer, som BMW lancerede som en slags prøveklud for, hvordan markedet reagerer på en moderne BMW. Altså med forhjulstræk og andet end køredynamik på de tre øverste pladser på prioriteringslisten.

Renault Espace i topgear

Reaktionen var skeptisk og nedladende fra de højstråbende. Kunderne var positive. Der er tilsyneladende en masse børnefamilier, der har ventet på at få en rummelig familiebil med plads til det hele og lidt mere end bare anstændige køreegenskaber.

Stor og sporty

I vores skævvredne billand giver det entré til en varebil med suveræne køreegenskaber. Lasteevnen er på beskedne 600 kg, men det er 90 kg mere end i Gran Tourer, som desuden har tilføjet 400 liter varerumsvolumen i forhold til Active Tourer, så den rummer 1,9 kubikmeter.

Det længere karosseri bidrager desuden med en mere sporty profil end Active Tourer, som kommer til at virke en smule stump i sin fremtræden ved siden af storebror.

Rullende museum

I de hulkende fans’ øjne ligner forsædemiljøet i den ‘nye’ 2-serie et forvansket fotografi af en 3-serie. Den høje kabine, den mere oprette siddestilling og et – relativt set – enormt forrudeareal er nyt i denne verden. Og drister du dig til at tale om den forhjulstrukne uhyrlighed, klapper de i som en østers eller hvisler noget om familiens anden bil, der skal gemmes dybest inde i garagen.

Discovery Sport – fra høst til opera

Men iført den objektive anmelderhat vil de fleste af dem nok krybe til korset og indrømme, at BMW har ramt rigtigt meget traditionel BMW med den rummelige 2-serie. Og med ESP i både de baghjulstrukne og de forhjulstrukne, betyder det jo reelt intet, om det er de forreste eller de bageste hjul, der gør arbejdet. Heller ikke selv om der stadig er nogle få kustoder i det rullende baghjulstrækker-museum, der aldrig vil anerkende andet end en baghjulsskubber som en ‘rigtig BMW’.

Klassisk indretning

Men de går glip af oplevelsen af den på sin vis mest moderne bil fra Bayern i nyere tid. Indretningsarkitekterne gør i hvert fald deres for, at kendere skal føle sig hjemme bag rattet i Gran Tourer. To kæmpe urskiver med det særegne BMW-økometer i bunden af omdrejningstælleren og instrumentbordet, der vender sig mod føreren samt fra nyere tid den pianolak-indfattede gearkonsol med drejemus-betjeningen er klassisk BMW.

Jeep Renegade – en lille fed med X-faktor

Skærmen i midten kunne være mere elegant, men funktionaliteten er i top.
De knivskarpe køreegenskaber går lidt ud over  langturskomforten, og kaffen vil måske skvulpe lidt i kopholderen. Her kan konkurrenter fra samtlige øvrige MPV-producenter nemt konkurrere med 2-Serie Gran Tourer. Og de fleste kan desuden vinde på prisen.

Perfekt kompromis

Men det er jo ikke det, en BMW handler om. Heller ikke selv om den har fået forhjulstræk og plads til syv på hvide plader eller en pokkers masse pakker, affald eller mountainbikes.

Og heller ikke selv om den spændstige toliters diesel i 218d leverer imponerende forbrugstal – ekvipagens størrelse og vægt taget i betragtning. 218d Gran Tourer høster topkarakter på trods af sin pris, fordi den er det perfekte kompromis mellem en BMW og en moderne familiebil.
Også selv om konkurrenterne i begyndt at kalde deres for crossovers i stedet for MPV’er.

Effektiv finansiering

Iøvrigt er det nærmest uinteressant at tale om priser, når det handler om BMW. De har så effektivt et finansierins-setup, at stort set ingen køber kontant mere. Både på privat- og erhvervsleasing kan de slå ethvert leasingselskab, og med en månedlig ydelse på eller lige over 3.000 kroner afhængigt af version, kan Bimmeren godt sove længe. Konkurrenterne skal stå tidligt op for at udligne dén forskel.

 

Fakta:
BMW 218d Gran Tourer van:
Motor: 1995 ccm, R4 turbodiesel
Ydelse: 150 hk / 330 Nm
0-100 km/t: 9,3 sekunder
Topfart: 205 km/t
CO2: 114 g/km
Forbrug: 23,3 km/l
Pris: 240.444 kroner plus moms (283.364 kroner inklusiv moms)
Billigste: 220.784 kroner plus moms (259.325 kroner inklusiv moms)

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *