• Bipper synger på sidste vers. Der er 40 biler på lager. Så er det slut

  • Tyrkisk produceret, italiensk købt og perfekt til at sno sig i storbyens larm

  • Den nåede dog at få ottetommers skærm, før slutningen

  • Populariteten var stor og timingen god, da Bipper kom på markedet lige i tide til finanskrisen i 2008

  • Måske er det varerummet, der ikke rigtigt passer til det nye opsvings forstørrede armbevægelser

  • Til næste år kommer der en helt ny Peugeot Partner, som måske kommer i en lille og en stor udgave

Bipper bakker ud – Nemo er død

Peugeot oplyser, at klassens mindste med udgangen af året ikke er mere. Bipper bliver aflivet til jul

Fire varebiler i hver sin størrelse – oven i købet med flere størrelse i hver model – blev for meget for PSA. Fra december er det slut med produktionen af Peugeot Bipper og Citroën Nemo. Det sidste er endnu ikke bekræftet fra Citroëns side, men herhjemme er den forlængst taget af plakaten.

PSA køber deres mindste hos Fiat, der bygger dem sammen med Fiorino på deres fabrik i Tyrkiet. Produktionen fortsætter men altså uden den franske kunde, som til næste år slanker varebilsprogrammet ved at fjerne de små og udvide i klassen lige over

De mindst forslugne

Den fik ni år på gaden. Ni år som forkæmper for den sydeuropæiske tradition med miniature-biler, scootere og trehjulede letvægtere, der kan sno sig i forstoppet bytrafik til små penge.

Det kan måske undre, at de vælger at droppe den mindste netop i en tid, hvor forbrug og forurening er de helt store problematikker for bilindustrien. Med deres lave vægte og små motorer er trillingerne også klart de mindst forslugne af de fransk-italienske varebiler.

Indkøbstur

Men PSA og Fiat har for længe siden opsagt deres samarbejde om varebiler. Sidste år blev Fiat Scudo afløst af Fiat Talento, da italienerne på deres indkøbstur gik fra PSA til Renault, samtidigt med at Toyota rykkede ind hos PSA i samarbejdet om deres Proace.

Så nu er der kun de tunge drenge tilbage på resterne af varebilssamarbejdet. Boxer og Jumper kører på lånt tid, og på nuværende tidspunkt ved vi ikke, om PSA vil ud og handle på markedet eller selv bygge sig en totonner.

Ingen ny Bipper

Én ting er dog sikker, og det er, at der ikke kommer nogen ny Bipper – ej heller Nemo. De forsvinder ud i glemslen, når der til næste år kommer en ny Peugeot Partner / Citroën Berlingo.

Uden at kende noget til hverken design eller teknik tør vi godt gætte på, at den bliver bygget på personbilernes EMP2-platform, og at den formentlig kommer i to længder, så den kan fylde noget af tomrummet efter lillebror.

Minimarked

Herhjemme er salget af Peugeots mindste faldet med 20 procent siden storhedstiden, og der er intet, der tyder på, at efterspørgslen vil stige igen. Kunderne vil have lidt mere plads til både ben og pakker.

Og så hjælper det ikke noget, at Bipper i hele sin levetid ikke har fået opdateret ’så meget som en kromdetalje’, som Peugeot selv udtrykker det. Måske vælger Fiat at gribe lejligheden til at facelifte lidt på Fiorino, når de nu får minimarkedet for sig selv.

Afskedssalut

Peugeot tager afsked med deres mindste og markerer det med et par skud fra overskudslageret. Afskedssalutten bliver en prisreduktion, så de sidste biler på lageret koster 79.990 kroner plus moms mod hidtil 99.990. Samtidig er Cold n´Cruise pakken med aircondition og fartpilot sat ned til 5.000 kroner fra 8.350. Det gør den lille varebil til Danmarks billigste varebil.

Peugeot Danmark har for nærværende 40 Bipper på lager, og selv om der bliver produceret frem til december, kommer der ikke flere til landet. Når slutseddel nummer 40 fra dags dato er underskrevet, er det endeligt slut med nye danske plader til den lille.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *