Dansk opfindelse kan redde millioner af dieselbiler

En lille dansk opfindelse kan få stor betydning for 80 procent af verdens dieselbiler. Den kan nemlig forhindre, at du kommer til at tanke benzin i dieseltanken med en ødelagt motor til følge

Overalt i verden er benzinpistolerne på tankstationerne mindre end dieselpistolerne, og de kan dermed nemt komme ned i dieselbilernes tanke (men ikke omvendt). Kommer du til at tanke benzin i dieseltanken og kører videre, løber regningen hurtigt op i tusindvis af kroner for en ny motor. Det problem løser Easy Fuel, som er en lille danskudviklet plastspærre, der monteres i dieselbilens tankindgang. Plastspærren er designet således, at benzinpistolen ikke kan passere, mens den større dieselpistol fortsat uden problemer kan stikke snablen ned.

Lille opfindelse med stort potentiale

Iværksætter- og innovationsvirksomhed KKN Udvikling skabte den første Easy Fuel prototype men havde svært ved at takle de avancerede, plasttekniske udfordringer. Men da de tog kontakt til virksomheden Schoeller Plast for at iværksætte produktionen, blev produktet løftet op på et højere niveau.

Er det fremtiden for varebiler

Nissan NV200 til chockpris

– Vi kunne straks se potentialet i Easy Fuel, men prototypen tog slet ikke højde for den variation, der er i dieselbilernes tankudformning worldwide, fortæller Jan Bybjerg Pedersen, forretningsudviklingschef hos Schoeller Plast og fortsætter:

– Den store udfordring ligger i de meget forskellige rørdimensioner. Vi tilbød derfor at bidrage til produktmodningen med vores plastekspertise, og efter nogle måneders intensivt samarbejde står vi i dag med et langt mere fleksibelt produkt. Løsningen passer til omkring 80 procent af alle dieselbiler i hele verden, og 750 milloner enheder må da siges at være et pænt startgrundlag, konstaterer Jan Bybjerg Pedersen med et glimt i øjet.

5000 Falck-udrykninger årligt alene i Danmark

At fejltankning af dieselbiler generelt er et stort problem bekræftes af Falcks statistik, der viser over 5000 udrykninger årligt – og hertil kommer alle de tilfælde, hvor folk selv tømmer tankene eller får andre serviceselskaber til det. Kører dieselbilen videre på benzin, kan skaderne blive ret så omfattende. Moderne dieselbilers brændstofsystemer arbejder nemlig under meget høje tryk, og de tåler hverken vand eller benzin. Det skyldes, at brændstofpumpen alene smøres af dieselolien, og når denne smøring mangler, rives små metalspåner løs og sendes ud i brændstofsystemet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *