• Ideen til den originale Unimog blev født allerede i 1944, og den første prototype rullede for første gang d. 9 oktober 1946.

  • Unimog er en forkortelse for Universal Motor Gerät.

  • Sådan kender vi den moderne Unimog bedst - ikke til at stoppe.

Bedstefar med slag i – Unimog fylder 70

Unimog, den lille lastbil, der kan komme frem over alt og hjalp tyskerne på fode igen, har 70 års fødselsdag

Mercedes Unimog fylder rundt. 70 år er det blevet til, så det er på sin plads at fejre den lille, hårdtslående lastbil. Nå, ja lille er måske så meget sagt, men sådan startede den oprindeligt. Den første prototype rullede allerede ud på test den 9. oktober 1946. Den var det fysiske manifestation af en vision, som Albert Freidrich, en ingeniør fra Daimler, havde til en moderne traktor. Den skulle kunne effektivisere arbejdet i skoven og i marken, og på den måde være med til at genopbygge det krigshærgede Tyskland.

Unimog bliver endnu hårdere i terrænet

De første skitser blev lavet allerede i oktober 1944, som de allierede styrker rensede Tyskland og resten af Europa for nazismen, men Freidich havde en unik ide til Unimogens konstruktion, og den bliver stadig brugt i dag. Motor og gearkasse var placeret til højre for midten af køretøjet, og det betød, at kardanakslen havde en bedre vinkel i forhold til for- og bagaksel, og det gav en imponerende hjul-artikulation, som gør det nemmere at køre over meget store ujævnheder.

Slap begyndelse

Den første prototype var nærmest ikke andet end et rullende skelet, men allerede dér anvendte man skruefjedre og portalaksler, som udover at give ekstra frihøjde også gav lavere gearing. Og gearingen var nødvendig, for den første Unimog havde en Mercedes-dieselmotor, som kun ydede 25 hk, så topfarten var på sølle 50 km/t.

Bange for dinosaurer – prøv den nye Mercedes GLE

I akslerne var der indbygget differentialespær, så nærmest ingenting kunne stoppe Unimog, og som en hver anden traktor havde den kraftudtag foran, bagpå og i midten til at drive alverdens maskiner. Kabinen var lukket og havde plads til to, hvilket betød, at den ikke bare var mere terrænduelig end konkurrenterne, den var også mere komfortabel.

Over de sidste 70 år har Mercedes bygget over 400.000 eksemplarer, og i dag er Unimog en specialiseret lastbil, der kommer frem, hvor ingen kan. Og Unimog – det er en forkortelse for Universal Motor Gerät.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *