• For første gang i F-150-seriens historie ligger der nu en dieselmotor i maskinrummet

  • Power Stroke-motoren trækker med 600 newtonmeter og køles af en motordreven ventilator

Bad ass pickup får sin første dieselmotor

Kraftkarlen Ford F-150 får for første gang en dieselmotor, og den er selvfølgelig helt oppe i drønnertklassen

Den havde vi ikke set komme … Men sandt er det, at Ford nu har lagt en dieseldrevet V6’er ned i maskinrummet på storsælgeren F-150. En ordentlig drønnert med 250 heste og 600 newtonmeter.

Så kan hill Bill trække 5,1 tons på krogen og samtidig læsse op til 1 tons på ladet. Motoren opfylder euro 6-normen og med den skulle bilen – ifølge de foreløbige tal – kunne køre over 12,5 km/l  – på papiret.

Kan bestilles allerede nu

Den kommer ud til de nordamerikanske forhandlere i foråret, og cirka et halvt år senere kan den holde i din indkørsel. Det er vurderingen fra Allan Simonsen, der er indehaver af eCAR – et randrusiansk firma, der importerer bl.a. amerikanske pickup’er af mærkerne Chevrolet, Dodge og Ford.

Men umiddelbart giver det ikke meget mening at fodre en F-150’er med diesel. Ford har jo dedikeret bilen til det amerikanske marked, hvor der er hersker en nærmest rendyrket benzinkultur, som er helt fremmed for os europæere. Og Ford har i forvejen en økonomisk, benzindrevet Ecobost-motor på 3,5 liter. Det er en V6’er med to turboer og et drejningsmoment, der er 20 procent højere end deres 5-liters V8’er. Ecoboost’eren kan altså sagtens bide skeer med den nye dieselmotor – både hvad angår trækkraft og emissionsværdier.

Ford vil konkurrere med Dodge Ram

Ford har desuden en stærk 2,7-liters Ecoboost-motor og er på vej med en ny 3,3-liters af slagsen. Desuden har amerikanske Ford slet ingen ønsker om at tilfredsstille et europæisk dieselbehov, da det europæiske dieselmarked i denne klasse er forsvindende lille i forhold til den enorme nordamerikanske kundegruppe, som elsker denne biltype.

Hvorfor så overhovedet komme med en dieselmotor? I følge Allan Simonsen fra eCAR kan svaret være, at Ford ønsker at æde sig ind på det marked, som Dodge Ram har siddet på siden 2014, hvor de lancerede en 3-liters diesel.

Beskedent salg af diesel-pickup’er

Dodgen kan i øvrigt også fås i Danmark gennem eCAR, og så skulle man jo egentlig tro, at den har præsteret en god andel af det danske totalsalg. Men nej.

– Under ti procent af de Dodge Ram-modeller, vi har solgt siden 2014, har været med dieselmotor. Vore kunders hjerter banker mest for det amerikanske koncept med stærke, vellydende benzinmotorer. Dem, der vælger diesel, gør det af vane eller tradition, siger Allan Simonsen.

De største USA-pickup’er er ikke interessante

Skal man have diesel i USA, må man op i endnu større pickup’er som f.eks. Ford F-250. Den er over 4,2 tons og dermed så stor, at den i Danmark ville skulle indregistreres som lastbil. Selv om eCAR gerne tager den hjem på bestilling, så sker dette ikke.

Årsagen er, at bilen på europæiske veje skal følge de regler, der gælder for godkørsel med lastbiler. Den skal f.eks. have monteret fordyrende specialudstyr og begrænses til en topfart på 90 km/t.

Overdimensioneret til Europa

Den nye dieseldrevne F-150’er kan indregistreres som varevogn under 3500 kg. Det betyder, at trailervægten skal reduceres fra de amerikanske 5,1 tons til den europæiske grænse på 3,5 tons.

På danske plader får man dermed en bil med et enormt kraftoverskud. Motoren hedder “Power Stroke”, og den er udviklet med henblik på at trække de helt tunge læs. I følge Ford trækker Power Stroke med næsten 600 newtonmeter ved 1750 omdrejninger, og momentkurven er så flad, at det meste af max-momentet er til stede hvor som helst sted på kurven.

Kølerventilator med viskosekobling

Kølerventilatoren drives af motoren frem for af en el-motor. Dette sikrer en bedre og mere effektiv køling, når maskinen er spændt hårdt for, og når den arbejder i tynd bjergluft eller i særligt varmt vejr.

Ventilatoren har forbindelse til motoren via en viskosekobling. Den kobles hårdt til, når forholdene kræver det, men slækker på kraftoverførslen under normale forhold, og når der køres uden læs.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *