• A3 med Q5-grill giver en bastant og meget sporty lille crossover til de sporty byboer

  • Lækkerier fra Audi er altid på højde med fredagsslik

  • Fra hatch til SUV har altid været en svær disciplin, men med diffuser og en børstet aluliste bliver det som regel godt

  • Så mange dejlige Audi-ting på et instrumentbord er blevet lidt rodet i Q2

  • Der er rigtigt meget A3 over den spændende ny crossover

  • Fra siden kommer den nye bamse bedst til sin ret

Audis mindste SUV bliver kæmpe

Audi Q2 har potentialet til at blive ren kult som overhund i det lille klasse af nye crossovere

Audi præsenterer den nye Audi Q2 på Geneva Motor Show. Den kompakte SUV er en urban bil til arbejde og fritid med opkoblingsmuligheder, infotainment- og assistentsystemer på niveau med biler i luksusklassen.

– Vi har udviklet Audi Q2 med et markant geometrisk designsprog med særlige visuelle kendetegn. På den måde får bilen sin egen karakter i Q-familien, siger Audis designchef Marc Lichte.

Lækker streg

Selv som den mindste i rækken af Audi-SUV’er har Q2 fået sig et markant ydre med pondus og lækker Audi-streg.

Indvendigt har de bestræbt sig på at få et bredt og rummeligt udtryk i stil med det, VW har lavet med Passat og T6 med lange vandrette linjer i instrumentbordet fra side til side.

Malplaceret

Men det er som om, Audi har misforstået konceptet, som i stedet skaber lidt rod i helhedsindtrykket. Oven i købet med en underligt malplaceret skærm monteret oven på instrumentbordet.

Rent ergonomisk og sikkerhedsmæssigt er der ikke noget i vejen med placeringen, men det virker lidt påklasket, at den sådan vokser op af et eller tjekket designer-bræt.

Slet ikke dårligt

Udefra rammer den plet, hvis intentionen har været at gøre den til en del af Q-familien. Den ligner sådan nærmest en forhøjet A3 med kølergrillen fra en Q5, og det er tydeligvis slet ikke noget dårligt koncept.

Resultatet er blevet en kraftfuld SUV med masser af kant. Særligt markant er den flade faldende taglinje, der udmunder i C-stolper med elementer i kontrastfarve. Denne farvekontrast understreger Audi Q2-modellens sportslige intentioner.

Store kasser

Set fra siden falder især den høje profil og de skrånende sider i dørområdet i øjnene. Sidstnævnte fremhæver de store hjulkasser og dermed den kompakte SUV’s quattro-karakter. Den har en højde på 1,51 meter og en bredde på 1,79 meter. Med bilens længde på 4,19 m og en akselafstand på 2,60 m er overhængene korte.

Foruden Audi virtual cockpit, som er ekstraudstyr og head-up-display kommer førerassistentsystemerne til Audi Q2 også fra luksusklassen – blandt andet med Audi pre sense front som standardudstyr.

En hel flok assistenter

Systemet registrerer kritiske situationer i forhold til andre biler og fodgængere, der krydser vejen foran bilen, og systemet starter selv en opbremsning, hvis det er nødvendigt.

Desuden er følgende udstyr tilgængeligt: Adaptive cruise control med Stop&Go-funktion, køassistent, vognbaneskiftassistent, Audi side assist og vognbaneassistenten Audi active lane assist, vejskilteassistent samt parkeringsassistent og assistent til registrering af tværgående trafik bagved.

Surf og stream

Som standardudstyr er Q2 udstyret med førnævnte MMI-skærm øverst på instrumentpanelet. Infotainmentsystemet kan betjenes via en dreje-/trykkontakt og to knapper på midtertunnellen. Hvis man bestiller MMI Navigation plus med MMI touch får man desuden en touchpad på det centrale betjeningselement.

Systemet kan ydermere betjenes på en komfortabel måde via naturlig stemmebetjening og den integrerede MMI-søgning. Et Wi-Fi-hotspot giver mulighed for at surfe og streame med bærbare apparater.

Flatrate

Desuden kan man bruge onlinetjenesterne fra Audi Connect ved hjælp af MMI touch-funktionen. Takket være det faste SIM-kort i bilen (embedded SIM) kan man nyde godt af data-flatrate. Det giver i de fleste europæiske lande også mulighed for roaming.

Opkoblingen af mobiltelefoner med iOS- eller Android-styresystemer sker via Audi smartphone interface. Den gratis Audi MMI connect-app giver mulighed for Online Media Streaming og overførsel af kalenderen fra din smartphone til MMI-systemet.

MyAudi

I forbindelse med iOS-styresystemer har appen desuden funktionen myAudi destinationer. På den måde kan dataene for en ønsket navigationsdestination sendes til MMI Navigation plus fra en hvilken som helst app. Derefter overtager systemet ruteberegningen.

Med en høj indstigningshøjde, et godt overblik og et stort bagagerum på 405 liter med bagsæder og 1.050 liter varerum på gule plader opfylder Q2 de grundlæggende krav til en SUV. Førerens siddeposition i forhold til rattet er sportsligt lav som i en Audi Limousine.

Festlige farver

Audi Q2 er lige så individuel som føreren – både udvendigt og indvendigt. Et stort udbud af udstyrspakker og lakeringer samt festlige farver til dekorlister og sædeindtræk giver masser af muligheder for at give bilen et personligt præg. LED-lyspakken – også ekstraudstyr – gør i kombination med de belyste dekorelementer kabinen særdeles attraktiv.

Seks motorer

Fra lanceringen vil Audi Q2 være tilgængelig med seks forskellige motorer. En 1,0-liters 3-cylindret TFSI-motor og to 4-cylindrede benzinmotorer med en slagvolumenen på henholdsvis 1,4 og 2,0 liter. Desuden er der tre 4-cylindrede dieselmotorer med en slagvolumen på 1,6 l og 2,0 l. Ydelsen ligger mellem 116 hk og 190 hk.

Som alternativ til en 6-trins manuel gearkasse kan alle motorer kombineres med en 7-trins S tronic-dobbeltkoblingsgearkasse.

Ny olieforsyning

I forbindelse med den kraftigste TDI-motor og 2.0 TFSI-motoren anvendes en nyudviklet dobbeltkoblingsgearkasse med en ny type olieforsyning og reduceret friktion. Begge disse motorer er som standard kombineret med det permanente Quattro-firehjulstræk.

De forhjulstrukne modeller har en torsionsbagaksel, og modeller med Quattro har et fireleddet baghjulsophæng. Progressivt styretøj er standardudstyr i alle versioner. Med det styretøj varieres udvekslingen afhængigt af ratdrejningen og bliver således mere direkte ved store styrebevægelser.

Individuel karakteristik

Som ekstraudstyr fås adaptiv støddæmperregulering og systemet Audi drive select, hvormed føreren kan fastlægge en individuel karakteristik for sin Q2.

Audi Q2 forventes introduceret på det danske marked i tredje kvartal 2016.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *