• Den ser ikke ud af det store, men under de kompakte former gemmer sig en kæmpe SUV

  • Q8 er et prestige-projekt for Audi, så den får alt det nyeste i sikkerhed og infotainment

  • Der bliver smæk for skillingen i Audi Q8. 0-100 på 4,7 og 275 på toppen

  • Profilerne er lidt kantede, men det vil de unge have. Og med den flade bund i rattet stinker det hele langt væk af Audi Power

  • Audi har fået lidt skældud for dem besværlige bagdel, som siden premieren i Detroit sidste år er blevet 12 millimeter bredere

Audi Q8 i produktion

Allerede til næste år går den nye og kæmpestore SUV coupé, Audi Q8, i produktion i EU-landet Slovakiet

Når man er opkaldt efter et olieselskab, så er det nok ikke fordi, man hører til i den mest brændstofeffektive ende af skalaen. Og selv om Audi Q8 ser ud som et lille automotivt mirakel, behøver man  jo ikke at ødsle med Euro’ene.

Audi udvider porteføljen i de efterspurgte SUV-segmenter med to nye modeller, som nu har fået programsat porduktionsstart. Audi Q8 og Q4 går i produktion på de omkostningseffektive fabrikker i Slovakiet og Ungarn.

Et benzindrevet monster

Q8 – altså olieselskabet – er formentlig udmærket tilfredse med Audis valg af maskineri i Q8. Den drives af en 3.0 TFSI V6 mild hybrid med elektrisk kompressor, som havde verdenspremiere på biludstillingen i Geneve i sidste måned sammen med og monteret i – en Audi Q8.

Det giver et monster med 476 hk og 700 Nm, der sender sværvægteren fra 0-100 på 4,7 sekunder og fortsætter til en topfart på svimlende 275 km/t. Men mon ikke vi kan forvente en udvidelse af motorprogrammet over i den olie-drevne afdeling inden for en overskuelig fremtid.

CUV

Den første er crossoveren Q8, som begynder turen hen ad samlebåndet i Bratislava til næste år. Året efter – i 2019 – kommer turen til den nye Q4, der skal bygges på fabrikken i Ungarn. Q4 tilhører et andet undersegment til SUV’en, nemlig CUV – Compact Utility Vehicle.

– Vi integrerer to helt nye Q-modeller i vores eksisterende produktions-netværk for på den måde at øge vores konkurrenceevne i et ekstremt vigtigt segment, forklarer bestyrelsesmedlem af Audis produktions-afdeling, Professor Dr. Hubert Waitl.

Sporty basse

Fabrikken i Bratislava har bygget Q7 siden 2005, og den bygger i dag anden generation af den store SUV. Det er også her, S7 og Q7 e-tron plug-in hybrid produceres.

I ungarske Györ skal den kompakte Q4 bygges fra 2019. Det bliver en mere sporty basse ligeledes med en coupé-agtig profil, som meget logisk vil placere den lige midt imellem Q3 og Q5, hvor det lige kan lade sig gøre at kile den ind.

Euroas laveste lønninger

Audi Q3 bliver nu bygget i Martorell i Spanien, men denne produktion flyttes til Ungarn i 2018, hvor Audi nyder godt af Europas laveste lønninger.

EU’s harmonisering er heller ikke slået helt igennem i Slovakiet, som fortsat tilbyder ekstremt fordelagtige omkostninger.
– SUV’erne tilhører et ekstremt konkurrence-præget segment, forklarer Professor Dr. Hubert Waitl.

Sexappeal

Med Audi Q8 træder ring-mærket ind i et helt nyt segment af luksus-SUV’er med coupé-kurver, hvor ærkerivalerne fra Mercedes-Benz og BMW i forvejen har stærke kort kørende.

Det skrånende tag giver den enorme SUV et mere dynamisk udtryk med sexappeal end de traditionelle kubiske firehjulstrækkere, som vi jo benævnte dem indtil for få år siden.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *