• Det ligner en tendens med den flade andenæb-agtige front, som vi også ser hos Volvo XC90

  • Bagtil kunne man nemt forledes til at tro, at Mercedes-Benz render og leder efter nogle ML-kofangere på lageret

  • VW-koncernen har virkelig gjort sig umage med det nye brede interiør-design, vi også ser i den nye VW Passat

  • De nye og meget effektive turbomotorer kræver masser af luft, og den skal nok komme ind gennem den enorme kølergrill

  • Det superlækre betjeningspanel foran armlænet, hvor fingerspidserne helt naturligt kommer til at tilbringe hele køreturen

  • Selv om dimensionerne på papiret er blevet mindre, er der ikke mange førerpladser, der overgår den nye Q7

Audi Q7 bliver mindre

Audi Q7 har tabt sig 325 kg og bliver Audis første diesel-plug-in-hybrid med quattro i premium-SUV-segmentet

Slankekur, finjustering af motorerne, mere elektronisk lir til passagererne og en stærkt optimeret indretning gør den nye Audi Q7 til en langt bedre bil end den nuværende Q7. Vægten, der er reduceret med 325 kg, og det lave tyngdepunkt forbedrer køreegenskaberne både på og væk fra alfarvej.

Selv om de udvendige mål er blevet mindre, er der mere plads i kabinen til både passagerer og bagage. Og så er motorerne blevet optimeret, så de i snit bruger 26 procent mindre brændstof.

De tunge drenge

– Den nye Audi Q7 er et statement for vores kompetencer: Med en vægt, der er reduceret med 325 kg, sætter den standarden blandt konkurrenterne. Den er ca. 26 % mere effektiv og har de nyeste assistentsystemer, infotainmentkomponenter og connect-features ombord, siger professor Dr. (de tunge drenge i tysk bilindustri er altid professor-doktorer, red.) Ulrich Hackenberg, som er Audis øverste chef for den tekniske udvikling.

333 hk

Den nye Audi Q7 er med en egenvægt på 1995 kg (3.0 TDI) 325 kg lettere end forgængeren. Med sit letvægtskarrosseri og en grundlæggende ny undervogn er den komfortabel, samtidig med at den byder på de typiske præstationer fra en sportslig Audi – endda med fremragende CO2-tal. Audis ingeniører (ja, doktorerne) har sænket brændstofforbruget for Q7 med op til 28 procent for benzinmotorerne og 23 procent for dieselmotorerne.

Volvo til konkurrenterne: I må gerne kopiere XC90

12.000 varebiler skal have vognmandstilladelse

Motorerne leverer nye toppræstationer i segmentet for store SUV’er med firehjulstræk: 3.0 TDI med 272 hk og 3.0 TFSI med 333 hk accelererer den nye Audi Q7 fra 0 til 100 km/t på 6,3

henholdsvis 6,1 sekunder. V6-dieselmotoren præsterer 17,5 km/l ved blandet kørsel svarende til et CO2-udslip på 149 g/km).

3D-lyd

Audi Q7 har også hævet standarden for betjeningskonceptet, infotainment, connectivity og førerassistentsystemerne. Anden generation af den modulopbyggede infotainmentplatform er også ombord, og det samme gælder Audi virtual cockpit.

Af andre attraktive innovationer kan nævnes de udvidede tjenester fra Audi connect, Audi tablet til bagsædepassagererne og de to soundsystemer med 3D-lyd, som Audi kalder det. En anden nyhed er smartphone-integration af Google Android Auto og Apple Carplay. Den nye Audi Q7 kan som en af de første biler i verden fås med disse funktioner.

På højde med de bedste

Et af højdepunkterne er det omfattende udvalg af nye førerassistentsystemer – eksempelvis adaptive cruise control med køassistent. Audi Q7 e-tron quattro, som kommer på markedet lidt senere, er den første plug-in-hybrid med dieselmotor fra Audi. Den imponerer med en systemydelse på 373 hk og et samlet drejningsmoment på 700 Nm. Dens forbrug ligger på imponerende 58,8 km/l (mindre end 50 gram CO2/km). Den kan køre op til 56 km på ren eldrift.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *