Applus Bilsyn: Citroën Jumper foran Toyota

Store overraskelser i kvalitetsundersøgelse fra Applus. Altomvarebiler har bedt om en forklaring på markante forskelle på identiske biler

Hvis du er i markedet efter en brugt varebil, så er Citroën Jumper et godt bud, men den skal være fra 2008, da det ifølge en statistik fra Applus Bilsyn er den mest fejlfri modelårgang. Ellers er det en Toyota HiAce, du skal se efter, for den er blandt de mest fejlfri uanset årgang.
I den seneste varebilstatistik fra Applus Bilsyn placerer Citroën Jumper sig i front blandt alle de fire år gamle varebiler, som selskabet synede sidste år.
2008-årgangen af Jumper havde 34,3 fejl pr. 100 bilsyn, hvilket er bedre end for ældre årgange af Jumper. Årgang 206 ligger således midt i feltet, mens årgang 2004 er i bunden.
– Jumper har ikke kun lidt færre fejl end den næstbedste varebil, men betragteligt færre fejl, og det er overraskende, mener Per V. Rasmussen, direktør for Applus Bilsyn.
– Til gengæld er det lige efter bogen, at Toyota dominerer i toppen af listerne i de forskellige årgange, tilføjer han.
Det er i den forbindelse bl.a. Toyota HiAce, der glimrer ved at have færre fejl end mange af de konkurrerende bilmærker.
Bundskraberen i Applus’ seneste statistik over fire år gamle varebiuler er Iveco Daily med 98,4 fejl pr. 100 bilsyn, hvilket er flere fejl end på en 12 år gammel Toyota HiAce, som skiller sig ud ved at være i Top-3, når det gælder samtlige årgange.

Markante forskelle

Et nærmere kik på tallene i statistikken viser, at mens Jumper er registreret for 34,3 fejl pr. 100 synede biler, kommer søstermodellen Peugeot Boxer ud med 51,8 fejl og den italienske pendant Fiat Ducato med 57,6 fejl.
På samme måde ses der en bemærkelsesværdig forskel på tallene for søstermodellerne Opel Movano og Renault Master med henholdsvis 41,8 og 70,5 fejl pr. 100 synede biler. Den tredje søstermodel Nissan Interstar optræder slet ikke, hvilket må tilskrives et for lille antal synede biler til, at den kan indgå i statistikken. 
For den mindre trio fra samme koncernmæssige joint-venture gør noget lignende sig gældende. Renault Trafic er registreret for 67,2 fejl pr. 100 synede biler, mens Nissan Primastar og Opel Vivaro tegner sig for henholdsvis 82,1 og 88,2 fejl pr. 100 synede biler
Årsagen til disse markante forskelle kan vi i skrivende stund kun gisne om, men vi har forelagt sagen for Applus Bilsyn, der har lovet at se nærmere på tallene for at se, om disse tegner et billede, som kan forklare forskellene.

To karrosseriversioner og tre motorvarianter

Toyota har ikke længere HiAce i modelprogrammet, men lancerer inden længe en afløser, nemlig ProAce. Den ventes lanceret herhjemme i løbet af to-tre uger, og kommer i to chasssislængder og karrosserihøjder samt forskellige konfigurationer af døre. Angiveligt kan det blive til 80 forskellige kombinationer. 
Motorprogrammet spænder fra en 90 hk turbodiesel på 1.6 liter til en 2,0 liter turbodiesel med 128 hk og en endnu kraftigere variant af denne med 163 hk og automatgear. 
I forvejen omfatter Toyotas varebilprogram modellerne RAV4, LandCruiser, Sportsvan, HiLux og Dyna. 
Applus Bilsyn-statistikken er baseret på data fra alle varebilsyn foretaget i 2012, og for at indgå i statistikken skal en given varebilmodel have været været gjort til genstand for syn minimum 100 gange. På dén baggrund laves en statistik over fejl pr. 100 biler. Statistikken er udelukkende baseret på fejl af betydning for trafiksikkerheden.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *