Ampera-e lover godt for fremtidens varebiler

Ampera-e får premiere på Paris Motor Show og bliver den første rene elbil fra Opel

Ampera havde mildest talt svære vilkår på det europæiske marked i almindelighed og det danske i særdeleshed. Hybridbilen, som Opel til lejligheden insisterede på at kalde en Opel elbil med rækkevidde-forlænger for at få den registreret som elbil og dermed afgiftsfri, endte sit danske eventyr i tårer. Skat dømte den som benzinbil, og trods et anseligt fradrag for et lavt benzinforbrug, blev den alt for dyr i Danmark.

Men nu er arvtageren fra GM, som i det amerikanske kommer til at køre under navnet Chevrolet Bolt på vej til Europa. Ampera-e er navnet på den nye elbil fra Opel, der vises for første gang på biludstillingen i Paris i begyndelsen af oktober.

Tunge læs

Journalister får mulighed for at smugkigge allerede før udstillingen åbner på pressedagene, der finder sted den 29. og 30. september, så du skal nok få flere detaljer om den her på altomvartebiler.dk, så snart de foreligger.

Elmotoren yder 201 hk og et drejningsmoment på 360 Nm, hvilket jo borger for evnen til at slæbe tunge læs, når vi en gang får den i en varebil. Foreløbigt begrænser Opel sig til at tale om Ampera-e som en raket, der accelererer fra 0-50 km/t på 3,2 sekunder og fra 80 til 120 km/t på 4,5 sekunder.

Klassens største rækkevidde

Begreber som batterikapacitet, rækkevidde og komfort, som vi normalt lægger vægt på i elbiler, får vi ikke noget at vide om før Paris. Opels marketingschef, Tina Müller afslører dog i et interview med det tyske medie, WirtschaftsWoche, at Ampera-e får klassens største rækkevidde, som overstiger 200 miles, altså 320 km.

Ampera-e har batteripakken liggende fladt under gulvet, som vi for eksempel kender det fra varebiler som Nissan e-NV200, Renault Kangoo og PSA’s Berlingo og Partner. Fordele ved varebil-modellen giver en forbedret balance i bilen, samtidigt med at der bliver bedre plads i bilen. Set fra et gulplade-perspektiv betyder det, at den får et større varerum, når batteriet ikke tager plads over bagakslen.

Wi-fi hotspot

Dertil kommer, at denne løsning kan overføres direkte til en egentlig varebil som Opel Combo. Ampera-e får indbygget Wi-Fi hotspot med 4G-forbindelse og nyeste generation af Opels Intellilink infotainment og OnStar service, hvor man kan få hjælp hos en servicemedarbejder på Opels servicecenter.

Systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto, så du har fuld adgang til din egen musik og kan downloade film fra nettet via det indbyggede Wi-Fi, hvor op til syv enheder kan tilkobles på samme tid.

Bygges i USA

GM begynder produktionen af Bolt på deres fabrik ligeved Detroit i slutningen af året. Det forventes, at Opel Ampera-e skal bygges på samme fabrik, men det er ikke bekræftet endnu.

Opel Ampera-e kommer til salg i Eruopa til næste år.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *