• Et minimalt facelift markerer overgangen til ren V6-drift i Amarok

  • Golf-interiør i læder i den testede Highline er vel nok toppen af europæisk pickup-indretning lige nu

  • Gump med høje kanter er praktisk, men under laddet gemmer sig en bagaksel, som hurtigt bliver udrydningstruet

  • V6 med op effekt-trin fra 163 til 224 hk er alene om at drive Amarok fra nu af

  • Selv om Golf-interiøret er lækkert i sammenligning med konkurrenternes, fortæller alderen og en alt for lille touchskærm, at fornyelse må være på vej

  • Sådan har Europas strammeste og teknologisk mest avancerede pickup set ud siden 2009

Amarok V6 – fordi 180 heste er for lidt

Det ligner et våbenkapløb i pickup-klassen, når VW Amarok V6 tørner ud for Wolfsburg lige før premieren på Mercedes X-Klasse. Men den giver mening mellem byskiltene

Hvis man ikke havde sådan et smukt og rent sind, kunne man godt forfalde til den tanke, at VW måske har sendt Amarok V6 på markedet for at komme den netop annoncerede Mercedes X-Klasse V6 i forkøbet.

‘So ein Ding haben wir doch lange gehabt’, ville de sige og læne sig tilbage i sofaen med øl i glasset og karrywurst mit pommes på tallerkenen. For så bliver Mercedes X-Klasse bare en kopi af noget eksisterende.

Sydafrika og Australien

Men spørger du Volkswagen, hvad i alverden vi dog skal med alle de hestekræfter i en bil, der er skabt til hårdt arbejde i marken og på byggepladser, hvor en stærk konstruktion og reduktionsgearkasse er langt vigtigere end rå kraft, så har de svaret klar.

De siger nemlig, at de har spurgt nede i Sydafrika og henne i Australien, og der siger kunderne, at 180 heste er da alt for lidt til en firehjulstrækker. Selvfølgelig er det da det. De vil have kubik og masser af dem.

Europas indkørsler

Men når støvet efter alle gætterierne og bortforklaringerne har lagt sig, er der dog næppe tvivl om, at Amarok med flest hestekræfter, Navara med bedste køreegenskaber og Hilux med bedste komfort kommer til at kæmpe om de sekundære placeringer, når Mercedes X-Klasse springer ind på scenen og overtager alle drømmescenarierne.

Så hvad har Amarok V6 så at komme med, når Mercedes X-Klasse til næste år med ambitioner om at indtage USA og slås med kæmpe-trucks ‘over there’ og forvandler Europas indkørsler til en naturlig parkeringsplads ved siden af direktionsbilen?

Chokerende meget

Svaret er helt klart: En hel masse – indtil videre. For ingen ved, hvad Mercedes kan få ud af en Nissan Navara med de uafhængige baghjulstophæng og deres egen V6’er samt en kabine-indretning, der er hentet fra en E-Klasse.

Så lad os holde fast i nutiden og bekymre os om fremtiden, når den kommer. For Amarok V6 har chokerende meget at byde på i forhold til den hidtidige topmodel, 2.0 TDI BiTurbo med 180 hk.

Monster-moment

3.0 TDI V6 er nu eneste motor til Amarok. Den fås med 204 eller 224 hk, og fra 2017 kommer den også i en økonomi-udgave med 163 hk. Testbilen er ikke uventet topmodellen med 224 hk og et monster-moment på 550 Nm. Og det gør en væsentlig forskel i forhold til 2,0’eren.

Men man behøver ikke at trampe pedalen i bund for at opleve forskellen. V6’erens tilbagelænede overflod af kræfter er helt problemfrit til stede ved den mindste ændring i speedertrykket.

Teknologisk offroader

Og det gør ikke oplevelsen mindre overvældende, at det hele foregår gennem den otte-trins DSG-gearkasse. Desværre spænder den lidt ben for hele idéen om Amarok, der i 2009 blev udviklet til at være klassens mest avancerede offroader med alle sine køreassistent-systemer.

Men med DSG-gearet må du give afkald på reduktionsgearkassen, så det hele bare bliver mere teknologi og mindre traditionel offroad. I hverdagen er det en ulempe, når du smider en sung trailer på op til 3,5 tons på krogen og skal have den gennem uvejsomme byggepladser.

Personbilsagtig

Mange varebils-producenter har det med at hyle op om ‘personbilsagtige’ varebiler som det finest tænkelige. Og Amarok nærmer sig. Med sin præcise styring og formidable evne til at simulere personbil på motorvejen er den klasseførende på området.

Den pludseligt bedagede bagaksel med bladfjedre føles ekstremt tillidsvækkende selv ved høj fart, selv om affjedringen stadig er høj og bedst egnet til hårdt arbejde ved moderat hastighed.

Det billige alternativ

Det mest sikre ved Amarok V6 er, at den til næste år bliver stillet over for Mercedes X-Klasse i et hav af sammenlignende test. For de to V6’er kommer til at kæmpe om at være pickuppernes førerhund. Med X-Klassen som luksusdyret og Amarok i en noget uvant rolle som det billige alternativ på trods af en startpris på 287.000 kroner plus moms..

Men på trods af det lille facelift af Amarok V6 er der næppe tvivl om, at VW kommer med en helt ny generation af Amarok V6 med en ny bagaksel af én eller anden slags i løbet af meget kort tid.

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *