• Der er masser af sex og Giulia over Stelvio - og tak for det

  • Læg lige mærke til startknappen - i rattet

  • Fræk gearstand a la BMW; træpaneler a la Volvo og læder Italian Style. Ja tak

  • Når røven er god, bliver det godt vejr i weekenden - og Alfa lover, der kommer gule plader på, så vi almindeligt dødelige kan komme i nærheden af skønheden

Alfa Romeo Stelvio First Edition

De første eksemplarer af Alfa Romeos første SUV nogensinde, Stelvio, triller snart af samlebåndet og ud på de europæiske markeder. Samtidig er der nu åbnet for bestilling af den eksklusive First Edition hos de danske forhandlere

Tre floskler kan fyres af om alle Alfa Romeo i nyere tid. Den ene baseret på meget fjern fortid med rustproblemer, den anden på knap så fjern fortid med elektriske problemer og så den om, at man skal elske Alfa Romeo for deres vidunderlige design og ditto køreegenskaber. For det gør Jeremy Clarkson.

Det sidste har altid været sandt. Alfa’er er for lækre at køre i og se på. Og de to første var det også en gang. For de er kun lækre at køre i, når de virker. Ellers må man nøjes med at kigge på dem.

Sex

Og at dømme ud fra de første billeder af Alfas første SUV, Stelvio, kan man næsten nøjes med at kigge på den og måske sidde lidt i den. Så må det med den sexede køreoplevelse komme senere.

Og det er præcis sådan, det kommer til at foregå. Altså bortset fra det med at sidde i den, som kommer senere. For Stelvio går først i produktion til sommer.

100 år

Alfa Romeo ​​Stelvio er den italienske bilproducents første SUV i mærkets mere end 100-årige historie.

Fabrikken viste den ekstreme Quadrifoglio-version på Los Angeles International Motor Show i november sidste år, men allerede nu er der mere på vej.

Maksimal køreglæde

Næste skridt i lanceringen af Stelvio sker med en spændende ny version, hvor alt er designet med henblik på at sikre maksimal køreglæde og præstationer i topklasse i en kabine pakket med luksus.

Den har fået navnet Stelvio First Edition og kan nu bestilles hos landets Alfa Romeo forhandlere. 280 hk kan fordeles på alle fire hjul gennem en automatisk otte-trins gearkasse.

Bjergpas

Alene navnet på Alfa Romeos SUV varsler om betagende køreoplevelser og et højt niveau af komfort og fleksibilitet. Stelvio er navnet på det højeste bjergpas i Italien – og på vejen der fører op over bjergpasset.

Med mere end 75 hårnålesving er den 20 kilometer lange vej blevet synonym med ferie og rejseoplevelser. Og det er altså dette bjergpas, bjergtagende Stelvio er designet til at erobre. Ud over vores hjerter og tegnebøger.

Italiensk stil

‘Vil man tilbagelægge ruten i overlegen stil, er Alfa Romeo Stelvio præcis dén SUV, der sikrer en enestående tur, takket være bilens rummelighed samt den unikke kombination af køreglæde, italiensk stil og alsidighed.’

First Edition har 20-tommer aluminiumsfælge, lakerede bremsekalibre, Bi-Xenon forlygter, forkromede vinduesrammer, ekstra tonede ruder bag samt lys i dørhåndtagene, alt sammen som standardudstyr. Rattet er nyt og har som en lille gimmick fået integreret startknap. Smukke aluminium gearskifte-paddles bag rattet er ligeledes standardudstyr.

Kulfiber kardanaksel

Lædersæderne er elektrisk justerbare, og med varme, og rattet er ligeledes med varme. Bilens indre forkæler føreren med det kurvede instrumentbræt, de ægte træpaneler, 3D-navigationssystemet, der er udviklet sammen med Magneti Marelli, et 8,8-tommer display samt DAB-radio og yderligere 7-tommer TFT farvedisplay i instrumenthuset.

Alfa Romeo Stelvio First Edition er udstyret med den nye firecylindrede 2-liters turbobenzinmotor med kardanaksel i kulfiber. Denne motor leveres med et avanceret 8-trins automatgear, og den yder 280 hk ved 5250 omdrejninger. Den har et drejningsmoment på 400 Nm tilgængeligt allerede fra 2.250 omdrejninger.

Q4 teknologi

Den accelererer fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder, så hold lige lidt igen med speedertrykket, inden du når toppen af Stelvio, så du ikke letter. Standardudstyret i Stelvio First Edition omfatter firehjulstræk med Q4 teknologi, der konstant fordeler trækkraften mellem alle fire hjul for at sikre de bedste præstationer, effektivitet og sikkerhed.

Q4 systemet forener derudover fordelene ved både en firehjuls- og en baghjulstrukket bil. Opbygningen omfatter en speciel fordelergearkasse (Active Transfer Case) og et differentiale på forakslen. Begge dele er sat op til at sikre den hurtige respons, som forventes af en sportslig Alfa Romeo. Systemet udmærker sig også ved en meget lav vægt.

50/50

Ved normalt vejgreb fungerer Q4 systemet sådan, at Stelvio First Edition kører med baghjulstæk, hvor alt moment overføres til bagakslen. Hvis hjulene nærmer sig grænsen for deres maksimale vejgreb, overfører systemet op til 50 procent af trækkraften til forakslen. Det giver optimalt vejgreb under alle vejforhold og høj stabilitet ved kurvekørsel.

Stelvio First Editions standardudstyr omfatter desuden nye aktive sikkerhedssystemer som integreret bremsesystem, nødbremsesystem (AEB) samt vognbaneassistent. Parkeringskamera, parkeringssensorer for og bag, elektrisk åbning og lukning af bagklappen samt automatisk fjernlys fuldender udstyrspakken.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *