• I de første otte måneder af 2014 blev der indregistreret 17.584 varebiler for første gang i Danmark. Sidste år var det tilsvarende tal 15.201

  • Instrumentbordet kunne godt være mindre rodet, men det kræver et større indgreb, som vi må vente på til næste generation af Fiat Ducato

  • Selv om Ford Transit har plads til op til 15,1 kubikmeter varer og kan veje op til 4,7 ton, vil kunderne helst have små motorer, mener Ford

  • Førermiljøet er i en klasse, vi ikke har set før i denne størrelse varebil

Italiensk bagholdsangreb kupper Årets Varebil

Fords to favoritter måtte vige pladsen øverst på podiet i konkurrencen om at blive Årets Varebil i Danmark

Mod forventning var det ikke Ford Transit, der løb med æren som Årets Varebil i Danmark 2014. Det gjorde den netop faceliftede Fiat Ducato, som med sin opdaterede motorserie og nyheder indenfor elektroniske sikkerhedssystemer imponerede juryen og blev en forholdsvist klar vinder med 56 point foran nummer to, som blev den store Ford Transit med 45 point.

Fiat Ducato går efter manden bag rattet

Ford Transit Jumbo flyver igen

Den lille Ford Transit Connect endte på tredjepladsen med 44 point og altså langt fra den førsteplads, den opnåede ved den europæske konkurrence Van of the Year 2014.

Normalt skal der mere end et facelift til for at komme helt til tops ved Årets Varebil, men som det er set før, har nyhederne det med at falme, mens helt nye introduktioner traditionelt klarer sig bedre.

Måske derfor gik det også som frygtet for Mercedes Sprinter, som har mere end et år på bagen på det danske marked.

12 biler deltog i konkurrencen. Heraf gik fem videre til finalen ned dette resultat:

1: Fiat Ducato 56 point
2: Ford Transit 2-ton 45 point
3: Ford Transit Connect 44 point
4: Citroën C4 Picasso Van og Grand C4 Picasso Van 30 point
5: Mercedes-Benz Sprinter 25 point

Altomvarebiler.dk’s journalist og jurymedlem, Thomas André, mener:

Fiat Ducato er ikke den rigtige vinder. Dens facelift er vigtigt, fordi den er blevet opdateret på en række vigtige områder, og den enorme kopholder-indretning/fodskammel for midtersædet er et godt eksempel på dyder, som ofte må vige til fordel for højteknologiske landvindinger. Fiat Ducato er en super varebil med et dejligt bredt og effektivt motorprogram og en række nye funktioner, som kommer sikkerhed og komfort til gode.

Citroen Grand C4 Picasso van er fristende med sin rummelige og komfortable MPV-indretning, Transit Connect effektiviserer den lette garde med sit personbilsagtige design. Var den også støjsvag havde den haft gode chancer, for den er helt klart et vigtigt bidrag til et marked, hvor det er svært at finde gode arbejdsbetingelser for bude og håndværkere.

Dem finder man i Mercedes Sprinter og den Ford Transit.

Min stemme til Året Varebil gik til Ford Transit, fordi den i helt suveræn grad leverer en køreoplevelse i komfortklassen, som alle brugere har fortjent, og som ingen andre varebiler kan præstere. Under testkørslerne i forbindelse med kåringen udmærkede konkurrenterne sig, men Transit byder på en tyst og behagelig køreoplelelse, som ingen anden.

Derfor gik min stemme til Transit.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *