Ford booster motorprogrammet

Hvad slagvolumen angår er den ekstremt muskuløse turboladede og dieseldrevne 1,0 EcoBoost dværgen i Fords europæiske motorprogram. Men nu har den 3-cylindrede økonomimotor fået følge af en større EcoBoost-variant på 1,5 liter og en ekstra cylinder. Den større motor er baseret en række af de tekniske detaljer, som kendetegner den 3-benede motor, der blev udviklet i Fords britiske Dunton Tecnical Center og for et års tid siden blev sat i produktion på Ford-fabrikken i Køln. Den nye skal formentlig produceres på Fords fabrik i Rumænien. 1.5 EcoBoost-motoren havde verdenspremiere på Shanghais motorshow, og der er foreløbigt kun frigivet enkelte detaljer. Der mumles om 177 hk og 240 Nm, hvilket gør den jævnbyrdig med 1,6 liter-motoren med hensyn til ydelse, men formentligt overgår denne med hensyn til brændstoføkonomi og reduceret CO2-udslip. Kombineret med Fords 6-trins SelectShift automatgear er der lagt an til en stærk pakkeløsning.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *