• Her på fabrikken med det lave loft i Luton blev Opel Vivaro nummer 750.000 bygget

750.000 Opel Vivaro

Der er knald på Opels varebilproduktion i Luton, hvor Opel Vivaro nummer 750.000 rullede af samlebåndet i formiddags

Opel Vivaro rundede i dag et halvskarpt hjørne på fabrikken i Luton. Eksemplar nummer 750.000 rullede af samlebåndet. Det er ikke det samme som, at Luton-fabrikken har bygget 750.000, idet en stor del af Opel Vivaro tidligere blev bygget på Renaults fabrik i Sandouville i Nordfrankrig og på Nissans fabrik i Barcelona.
Varianter med højt tag bliver fortsat bygget i Sandouville, hvor også Fiat Talento bliver bygget. Ved du forrresten, hvorfor Opel ikke selv bygger sine varebiler med højt tag? Læs den lille fun fact nederst i artiklen.

Milepæl

Nissan Primastar har skiftet navn til NV300 men kører fortsat parallelt med sine franske, tyske – og nu også italienske – kollegaer. NV300 kommer til Danmark til efteråret.
Ikke desto mindre er det en milepæl for Opel at producere og sælge trekvart million Vivaro’er på de 15 år, den har eksisteret som model.

2022-plan

– 750.000 er et imponerende antal for Vivaro. Særligt i så stærkt konkurrencepræget et segment, siger Steffen Raschig, der er Opels direktør for erhvervskøretøjer.

– Combo, Vivaro og Movano er en vigtig del af vores vækstplan. Vores mål er at øge salget af disse enheder med 80 procent – fra 83.000 enheder i 2013 til 150.000 inden 2022. Og vi følger planen, tilføjer han.

Opels comeback

Opel Vivaro er Opels bedst sælgende varebil. Den har spillet en stor rolle i fabrikkens comeback på dette marked, som frem til introduktionen i 2001 ikke var noget at skrive hjem om.
2015 er et rekordår for Vivaro, der stormede frem med en stigning på 38 procent i forhold til 2014, hvor den nuværende generation blev introduceret og har i dag den højeste markedsandel i hele sin levetid.

Movanos personlige rekord

Også Opels øvrige varebilsprogram havde succes sidste år. Et samlet salg på over 100.000 varebiler svarer til en stigning på hele 24 procent i forhold til 2014 i et marked, der samlet set voksede med kun ni procent.

Også Movano satte personlig rekord for markedsandele siden introduktionen i 1998 med en stigning på 27 procent i salg, mens lillebror Opel Combo måtte nøjes med 12 procent fremgang.

Fun Fact:
Opel, som fortsat hedder Vauxhall i England ville gerne selv bygge alle sine Vivaro-modeller; men et helt lavpraktisk problem gør, at det ikke kan lade sig gøre. Fabrikken i Luton har for lavt tag til, at en Vivaro med højt tag kan være på produktionslinjen. Det ville ganske enkelt kræve for store ombygninger af de gamle bygninger til, at det kan svare sig, og derfor køber Opel sine høje Vivaro’er af Reanult, der bygger dem på deres fabrik i Frankrig.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *