• Køretøjet som blev brugt til intern transport i Wolfsburg, men som gav Ben Pon ideen til VW Transporter.

  • Skitsen som Ben Pon lavede for at illustrere, hvad han mente VW-ledelsen skulle sætte i produktion.

  • T1 - VW Transporter.

  • T2'eren fortsatte successen fra T1.

  • T4 brød med den hidtidige opfattelse af, hvad en varebil kunne præsetere, når det gjaldt køredynamik.

  • T3-modellen blev den sidste med aner fra det oprindelige koncept, det vil sige hækmotor og baghjulstræk.

65 år med VW Transporter

Jubilæums-rabat på T5-modeller med DSG-gear

Engang for længe siden – det var i 1947 – siden slog den hollandske VW-importør  Ben Pon nogle enkle streger på et stykke papir for at illustrere, hvad han så for sig efter at have set et specialbygget transportkøretøj på VW-fabrikken i Wolfsburg og resultatet blev en Transporter.
Eller ”Rugbrødet“ som den i folkemunde blev døbt, og nu har den været på gader og veje i 65 år.
Ganske vist har den skiftet udseende gennem årene ligesom kapacitet, kvalitet og køredynamik er blevet forøget og forbedret.
Køretøjet som Ben Pon spottede i Wolfsburg var lavet til at transportere materialer og komponenter, men det lykkedes ham at få fabriksledelsen til at se ideen med en rummelig varebil baseret på teknologien fra VW Type 1 – ”Boblen“ som den blev døbt herhjemme.

Startede i 1950

Produktionen af den første Transporter begyndte i 1950 og var sammen med Typ1 1 med til at få Tyskland på hjulene igen efter den ødelæggende verdenskrig midt i 40’erne – den blev en del af det økonomiske mirakel i forbundskansler Konrad Adenauers og finansminister Ludwig Erhards regeringstid.
Med den luftkølede boxermotor placeret under gulvet og koblet til bagakslen startede den som kassevogn og udviklede sig efterhånden til en række varianter over temaet til og med en 9-sædet minibus.

Ny generation i 1967

I sommeren 1967 fulgte T2’eren, som den kaldes i fabrikkens terminologi, og fortsat med den 4-cylindrede, luftkølede boxermotor placeret bagtil i en nyudviklet undervogn med et nyt og større karrosseri samt skydedør som standard.
En yderst succesrig fornyelse, som tiltlte både håndværkere og hippier. Således blev der eksporteret 72.515 eksemplarer til USA, og af disse udgjorde en tredjedel campingbus-udgaven.

Den sidste med hækmotor

T3’eren fulgte i 1979 og blev den sidste med hækmotor, men var bredere og rummeligere end T2-serien og kunne laste 1,0 ton.
Med et sænket tyngdepunkt og mere præcist styretøj blev bilens dynamiske egenskaber mærkbart forbedret.
Boxermotoren blev senere lanceret med vandkøling ligesom modelserien i 1981 blev suppleret med en dieselmotor og varianter med 4-hjulstræk.

T4 med forhjulstræk

I 1990 blev der ændret radikalt på konceptet, idet baghjulstrækket og boxermotoren blev erstattet af forhjulstræk og et modelprogram med benzin- og dieselmotorer med fire, fem eller seks cylindre.
Samtidigt – og nok så væsentligt – blev undervognen moderniseret, så Transporterens dynamiske egenskaber kørte ind på et højere niveau.
Samtidigt blev modeludvalget udvidet med mulighed for valg mellem to forskellige akselafstande og tre forskellige taghøjder.
Til og med T4-serien blev der produceret godt 8,6 millioner Transportere.

Ny æra med T5’eren

Med den femte generation af Transporteren – T5 – kørte den tyske multibil i 2003 ind i en ny æra med en ny undervognskonstruktion og køreegenskaber på højde med personbiler.
Med benzindrevne motorvarianter og ydelser fra 115 til 235 hestekræfter samt dieselmotorer med ydelser fra 86 til 174 hestekræfter samt den økonomiske 114 hk Bluemotion-udgave med et EU-normtal på 16,9 kilometer per var og er T5’eren fint kørende.
Det bidrog i alle tilfælde til at sikre den titlen som Van Of The Year 2004 – årets bedste varebilnyhed.

Facelift før den nye T6

I 2009 blev T5’eren pyntet op med et facelift og nye tekniske raffinementer, bl.a. den dobbeltkoblede DSG-gearkasse og apropos denne, så er T5 med DSG-gear i anledning af jubilæet på tilbud med 65 rabat på gearkassen.
Et marketing-fif ganske vist, men hvad der er sparet, er jo tjent.
Med mindre altså at man vil vente på den nye T6-serie, som forventes lanceret i løbet af indeværende år.
Den blev i fjor præsenteret som konceptbilen Tristar, men denne er svær at se som andet end begyndelsen til introduktionen af en T6.
I Danmark er der i årenes løb solgt flere end 166.000 Transportere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *