Erhvervslivet kan ikke undvære 4×4-bilerne

4-hjulstrækkere har været lagt for had i årevis og for fem år siden ændrede regeringen reglerne for gulpladebiler, så de blev langt dyrere i drift

4×4 for alvor er det modsatte af mange af de off roadere, som står henslængt ved kantstenen, mens ejeren indtager sin café latte i cafeen indenfor.

De dyre biler har i årtier været bestsellere på gule plader – indtil regeringen i 2007 – presset af offentligheden – ændrede beskatningen, så det ikke kun var de første godt 56.000 kroner, der skulle beskattes.

4×4 for alvor er når bilerne indgår i et hårdt dagligt arbejde. Ikke kun i forsvaret, men i eksempelvis energibranchen, entreprenørbranchen, i arktiske egne og i landbruget kommer man ingen steder uden disse terrængående biler.

De ser ofte ud som varebiler, men er lidt højere end normalt. 4×4-udgaver af varebiler tænker de færreste over i gadebilledet – men ude i terrænet får man en overraskelse, når man ser, hvad de kan præstere.

Iveco Daily 4×4

Vi har  kørt i Iveco Daily 4×4, som nærmest er bygget til militære opgaver – for slet ikke at tale om Mercedes-Benz Unimog, som er køretøjet lige inden bæltekøretøjet. Senest har vi kørt i 4Motion udgaver af VW Crafter og udgaver af den japansk udviklede Fuso Canter 4×4.

I de lettere genrer findes man 4Motion udgaver af VW Caddy og Transporter samt offroad udgaver af Mercedes-Benz Vito og Sprinter ligesom Traction+ udgaven af Fiat Ducato. Ikke i samme boldgade som de førstnævnte – men alligevel køretøjer, som kommer ubesværet ind og ud af mudrede byggepladser. Tidligere byggede Toyota 4×4 udgave af deres Hiace, men Hiace findes ikke mere, fordi den ikke opfylder miljøkravene i EU (Euro5).

Mange vælger en pick-up som basisbil, men opbygger dem så med hardtop til at gemme udstyret.

VW Crafter 4Motion

Man tror det er løgn, men den tre tons tunge VW Crafter 4Motion kassevogn klatrer ubesværet op af 45 grader stejle stigninger i nærmest ufremkommeligt terræn. Hældningsvinkler på 43 grader og varedybder i floder på 60 centimeter klarer bilen også ubesværet.

Hvis man er forsigtig, kan man stikke bilen førstegearet og slippe pedalerne. Så trækker bilen sig selv op ved de lave omdrejninger. Ned ad bakke giver man den igen første gearet – og bilen kører langsomt nedad igen uden brug af bremsepedalen.

VW har allieret sig med den østrigske opbygger af specialkøretøjer Achleitner, som har udviklet den særlige undervogn og permanente firehjulstræk med reduktionsgear og mulighed for at spærre både for og bagaksler samt centerdifferentialet.

Motoren er en 2-liters diesel med dobbeltturbo på 163 hk med et drejningsmoment på 400 Nm. Men med EEV-miljønorm (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) er den renere end loven p.t. kræver.

Priserne vil være fra cirka en halv million kroner uden moms. I prisen er indeholdt den maksimale afgift på 56.800 kroner.

Fuso Canter 4×4

50 procent stigning står der på skiltet før bakken, men den nye Fuso Canter 4×4 med et ton sand på ladet er ligeglad, for bilen kører ubesværet op. Man skal vænne sig til det stramme gearskift – for vi skal i første gear, når stigningen bliver for stor.

Lette stigninger klares i andet eller tredje gear takket været den momentstærke 175 hestes 3-liter motor, som er indkøbt hos Fiat Power Train. Den findes også i Iveco Daily. Forskellen er blandt andet en kraftigere køling hos Fuso 4×4. AdBlue tanken kan klare 8.000 km’s kørsel. Bilen opfylder som Crafter EEV-miljøkravene.

Nedad bestemmer hældningen, hvad der er bedst. Ellers glemmer man lige pedalerne. Brug af kobling her er en dødssynd. En lille vendediameter på godt 14 meter (med 4×4) gjorde det også nemmere at håndtere bilen i dybt grus og vandhuller.

På sin vis er 4×4 systemet en anelse gammeldags, for i Fuso 4×4 vender vi tilbage til fordums off road-køretøjer, hvor akslerne skulle spærres manuelt ved at spærre friløbs navene ved forakslen (gøres manuelt ved hjulene). Et tryk på en knap i instrumentbrættet sørger derefter for at koble firehjulstrækket til. Bilen har ikke centralt differentiale, men kun begrænset spær på baghjulene. Det tilkobles automatisk ved behov – selv ved kørsel med rent baghjulstræk.

Fuso 4×4 har 50:50 fordeling på for- og bagaksel ved firehjulstræk. Fordelen i terrænet kan også aflæses af hældningsvinklerne på 35 og 25 procent samt rampevinklen også på 25 procent.

Prisen starter på 381.000 kroner plus moms for mindste Single Cab med kort akselafstand.

Iveco Daily 4×4

Iveco har gjort meget ud af deres firehjulstrukne Daily, som er en virkelig hard core terrænbil. Vi har prøvet den tidligere i Italien, hvor vi selv ”off piste” kunne klare os igennem det bjergrige terræn.

Daily er en meget stiv konstruktion: lastbilramme, stiv bagaksel, parabel bladfjedre, transfer gearkasse med reduktionsgear og permanent firehjulstræk.

24 fremadgående og fire bakgear gør den til en ekspert i terrænet. Det bageste differentiale kan låses. Vadedybden er 70 cm, så vandløb klares også. I den korte udgave er rampevinklen 45 grader og til- og frakørselsvinklerne til bakker er henholdsvis 35 og 32 grader.

Momentet fordeles med 32 procent til forhjulene og 68 procent til baghjulene. Motoren er Fiat Power Trains egen på treliter på 170 hk – med et moment på 400 Nm fra 1.250 omdrejninger.

Den giver ikke så let op – og foretrækkes ofte som redningsbil. Den kan også fås med kraftudtag, så man kan montere spil på bilen. Bundplade sikrer, at der ikke sker skader på bilen. Der er  også stålkofangere i stedet for kunststof kofangere, som der er på den normale Daily.

Vi har prøvet bilen i uvejsomt terræn i Norditalien – og kun reduktionsgearet fortæller, at der er tale om en speciel bil. Kabine og sæder er ellers som i andre Daily. Selv om bilen er avanceret, er den let at betjene.

Bilen fås både som 3,5- og 5,5-tons bil. Sidstnævnte blev valgt af Københavns Energi, som netop har fået leveret en Daily 4×4 – et uundværligt køretøj, når man skal ud til master eller brøndboringer i ofte meget mudret terræn. Der er 800 boringer at se til – de 500 drikkevandsboringer. Så er frihøjde og trækkraft vigtigt.

Unimog er kongen

Kongen af terrænbiler er stadig Unimog (Universal Motor Gerät) fra Mercedes-Benz. Køber man sådan en bil, har man virkelig særlige behov at opfylde. Unimog findes i flere udgaver, men fælles er, at de kan køre i totalt uvejsomt terræn.

15 km/t bevæger man sig afsted med i terrænet i modellen U4000, mens man kommer op på 86 km/t på landevejen. Bilen er en såkaldt lastbærer, så der kan monteres både plæneklipper, gødningsspreder og vandingssystem foran på bilen. Man kan sågar få en model, hvor man hurtigt flytter rat og pedaler fra venstre til højre, hvis kommunen skal slå græsset i vejkanten.

Den 4,8-liters motor i U4000 yder 218 hk og har et moment på 810 Nm. Den opfylder Euro 5 takket været Adblue tilsætning. Der er otte gear frem og seks tilbage – alternativt elektronisk automatgear. Der er 100 procent spærredifferentiale – det er rart, når man lover at klare vadedybder på 1,2 meter.

Skal man have trailer med, kan den trække op til 14,2 tons – det kunne jo være et rullende elektricitetsværk til fjerne arbejdsområder eller til nødhjælpsopgaver. Farvandsvæsenet købte for et par år siden en Unimog til redningstjeneste – eller SAR (Search And Rescue) opgaver. Den er stationeret i Agger på Vestkysten.

Egentlig kan man sammensætte sin Unimog helt individuelt, hvad mange kunder gør. Mange skal have kraftudtag, hvor man an få op til 320 Nm at gøre godt med. Eller hydraulik – så klarer Mercedes 60 liter i minuttet i op til 240 bars tryk.

Pris: Næsten umuligt at sige, men vi taler i reglen millioner af kroner, inden bilen er opbygget, som kunden skal bruge den. Her taler billedet af bilen hos Farvandsvæsenet for sig selv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *