• Motoren er Toyotas egen 5,7-liters V8'er, men der er sket meget med motoren, for at den kan yde 2.000 hk.

  • Hele kabinen er strippet og udstyret med racersæde og bur - nødvendigt, når bilen kan køre over 350 km/t.

  • Sådan er man ikke vant til at se en Toyota Land Cruiser. Men det er også kun de færreste Land Cruisere, der kan lammetæve en Porsche.

350 km/t i en Land Cruiser

TRD har bygget en Toyota Land Cruiser med 2.000 turbo-heste og en astronomisk topfart

Normalt er vi vant til, at en Toyota Land Cruiser hører til i den australske outback eller i en afrikansk jungle. Men ikke denne bil. Den er bygget af Toyotas amerikanske tuningsafdeling TRD, og den dur kun på asfalt.

Motoren er grundlæggende den standard 5,7-liters benzin-V8’er, du finder i den amerikanske udgave af Land Cruiser, men her stopper lighederne også. Motoren har først og fremmest fået to turboer i volleyball-størrelsen fra Garrett, som kan levere op til 55 psi tryk. For at kunne klare det høje tryk, har man også været i gang med indmaden i motoren, så der er nye stempler, plejlstænger, knastaksler, topstykker, hele udstødningen er skiftet, og der er installeret en intercooler.

Amerikansk Land Cruiser porno

Til sammen giver det en vanvittig effekt på 2.000 hk på E85-benzin. Det er nok til at sende den store, tunge firehjulstrækker til en topfart på 354 km/t. Det lyder direkte ubehageligt, og det er en fart, hvor ikke mange andre biler på jorden kan følge med.

Turboen titter frem

En ting er at skabe mange kræfter, en anden ting er at udnytte dem, og en firehjulstrækker beregnet til at krydse Sahara eller Island er ikke specielt velegnet til at køre stærkt. Derfor har TRD-folkene sænket undervognen med Eibach-fjedre og Fox-støddæmpere og kæmpe-fælge med klistrede Pilot Super Sport-dæk fra Michelin.

Toyota og terroristerne

Men det i sig selv er ikke nok til at kunne køre stærk i en mindre maskinhal. Undervognen er nu dækket af et aerodynamisk skjold, der både giver mindre vindmodstand og ’suger’ bilen til jorden ved højere fart. Fronten har fået en lille, let underlæbe, og hvor man normalt finder tågelygterne, titter de to store turboer nu frem.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *