• - Vi er i dialog med en række byer i Europa for at komme ud med vores nye produkter, siger adm. dir. for London Electric Vehicle Company Chris Gubbey

Ny engelsk-produceret varebil om cirka et år

London Electric Vehicle Company vil begynde produktionen af en ny miljøvenlig varebil i 2018

I en tid hvor politikere lufter planer om udfasning af benzin- og dieseldrevne biler, har bilindustrien travlt med at forberede sig til en emissionsfri fremtid.

Et eksempel er det hæderkronede London Taxi Company, der producerer den ikoniske ‘black cab’, som enhver London-turist kender fra bagsædet. Fra september hedder virksomheden London Electric Vehicle Company (LEVC).

Del af et turnaround

Navneskiftet er en del af et turnaround, der skal ændre virksomheden fra at være hjemmemarkeds-producent af dieseldrevne taxa’er til at blive udbyder af elektriske erhvervsbiler til det globale marked.

Første skridt er sket med en ny fabrik i Coventry. Den kinesiske ejer Geely har postet penge i fabrikken, hvor fremtidens ‘black cab’ nu er sat i produktion. Efter planen skal de første eksemplarer ud på asfalten i oktober.

Koreansk og kinesisk teknologi

Modellen hedder TX og er en plugin-hybrid med et koreansk batteri og en kinesisk benzindrevet generator, der fungerer som ‘range extender’. På ren el bliver rækkevidden ca. 135 km, og med range extender får bilen en aktionsradius på ca 600 km.

På samme platform har LEVC annonceret, at de vil bygge en varebil. Produktionen vil begynde i 2018. Såvel denne som TX skal udbydes på det globale marked.

Skal være klar inden ny lov

London Taxi Company blev købt af Geely i 2012 og er indlemmet i Geely som et 100 procent ejet datterselskab. Den kinesiske ejer har investeret ca. 275 millioner engelske pund i virksomheden for at kunne blive klar til at markedsføre en hybrid-taxa inden bystyret begynder indfasningen af nye emmissionskrav.

Det engelske online-magasin AutoExpress.co.uk har talt med LECV’s adm. direktør Chris Gubbey, som bl.a. har sagt, at virksomheden er i dialog med en række europæiske storbyer.

Fokus på hele Europa

– Med så stor en investering er det vigtigt, at vi henvender os til hele det europæiske marked. Det er ganske vist vanskelige markeder at komme ind på, da der er stærke nationalistiske kræfter at kæmpe imod. Men som by er London jo ikke ene om at ønske mindre luftforurening, sagde Chris Gubbey.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *