• En lang koordineret kæde fra importør over underleverandører til kunde er nøglen til en glidende overgang til ny flåde

Brunata fik koordineret samlebånd

Et logistisk mareridt blev forvandlet til en lang kæde koordinerede indsatser, da Brunata skulle skifte 90 varebiler ud med nye

Servicekoncernen Brunata har opgraderet vognparken med fokus på komforten for medarbejderne. Den omfattende opgraderingsproces blev styret gennem et tæt samarbejde mellem Fleet Management selskabet Autolease og Sortimo.

Og med næsten 90 varebiler i Danmark stod servicekoncernen Brunata over for et større logistikprojekt, da vognparken skulle opgraderes. Varebilerne skulle udskiftes med nye Ford Transit Connect, som var blevet valgt af medarbejderne efter en periode med test af forskellige nye modeller.

Stort koordineringsarbejde

Samtidig skulle specialindretningerne enten flyttes fra de udskiftede varebiler eller suppleres med nye løsninger, ligesom alle varebiler skulle folieres, før de var helt klar til at køre ud til kunderne.

Det krævede et stort koordineringsarbejde, for at overgangen fra gammelt til nyt skulle koste mindst mulig nedetid og ulejlighed for kunderne.

Opgraderet grøn profil

– Bilerne er et meget vigtigt redskab, og serviceteknikerne tilbringer mange timer hver dag ude på vejene og hos kunderne. Derfor har vi først og fremmest lagt vægt på at sikre korrekt indretning og god komfort for medarbejderne i forbindelse med opgraderingen, forklarer Brunatas distriktsleder i Skandinavien, Dan Christensen.

– Men det havde også høj prioritet, at vi fik reduceret vognparkens miljømæssige og økonomiske omkostninger, så opgraderingen afspejler vores grønne profil.

Sparer tid og ressourcer

Han fortæller videre, at det var vigtigt for driftsafdelingen, at opgraderingsprocessen fik så gnidningsfrit og enkelt et forløb som muligt, så serviceteknikerne ikke skulle bruge unødig tid og ressourcer på selv at få bilerne gjort klar til brug.

– Vi tjener ingen penge, når bilerne ikke er ude hos kunderne, så jo hurtigere de kunne komme ud at køre, og jo færre ressourcer vi selv skulle afse til opgraderingsprocessen, jo bedre, understreger han.

Nøglefærdige biler

Brunata allierede sig derfor fra starten med Autolease, der arbejder med leasing og flådestyring af firmabiler. Autolease allierede sig med Sortimo, der specialiserer sig i indretning af varebiler, et folieringsfirma og bilforhandlere, der lagde en fælles slagplan for processens forløb.

På den måde var alle klar på, hvor, hvornår og hvordan bilerne skulle leveres til de forskellige stadier af klargøringsprocessen før endelig udlevering af de nøglefærdige biler til Brunata.

Fra bestilling til levering

– Opgradering af en vognpark i denne størrelse kræver et tæt samarbejde med leverandører. Åben kommunikation med afsæt i one point of contact er nøglen, hvis det skal lykkes, så deadlines bliver overholdt og bilerne leveres til aftalt tid med løsninger i den kvalitet, som kunden forventer, siger salgschef i Autolease Lars Bro-Rasmussen.

 

I tilfældet Brunata gik det godt, og de 90 biler blev leveret med minimal påvirkning af virksomhedens daglige arbejde. Og det tilslutter administrerende direktør i Sortimo Michael Pettersson sig til fulde.

Undgår flaskehalse

– Der er en masse lavpraktiske, tekniske og logistikmæssige spørgsmål, der skal afklares, men som slutbrugerne ikke behøver at tage stilling til. Giver det eksempelvis mest mening, at indretningen af den enkelte bil foregår ude hos forhandleren eller hos os. Og hvordan sikrer vi fra starten, at alle udnytter tiden bedst muligt, så vi undgår flaskehalse og minimerer transporten af biler mellem os.

– At levere effektive, brugbare løsninger her kræver en tæt dialog mellem samarbejdspartnerne, som går et godt stykke videre end det traditionelle kunde- og leverandørforhold, pointerer han.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *