• Alliance-chef i Nissan-Renault Alliancen, Carlos Ghosn på rundvisning i guldægget, Renaults varebil-fabrikker i Frankrig

  • De mest larmende slag udkæmpes af de store og mellemstore varebiler, men næsten 40 procent af salget vejer under 2.500 kg

Renault varebiler tromler Ford og VW i Europa

I Danmark, hvor Reanults varebiler stormer frem, skal førerhundende VW og Ford til at kigge sig over skulderen. Renault er tredjestørst herhjemme og har ambitioner om mere

Når en nyhed er den samme nyhed for 18. år i træk,. skal man måske finde en ny term for den. Ikke desto mindre er det tilfældet på Europas marked for varebiler.
For i går kom de officielle tal for 2015, og endnu en gang er det lykkedes for Frankrigs største bilfabrik at holde sig et snudeskaft foran Ford på andenpladsen og VW på tredjepladsen.

I et stærkt konkurrencepræget marked med generel tilbagegang formåede Renault varebiler at øge salget med 29.000 enheder sammenlignet med 2014.

Renault-gruppen

Sidste år øgede Renault-gruppen, som omfatter Renault og Dacia sit salg med 12,4 procent trods det, at markedet globalt faktisk gik 6,3 procent tilbage. I Europa alene steg salget med 16,9 procent svarende til de nævnte 29.000 varebiler i 2015 sammenlignet med 2014.
I alt blev der på verdensplan i 2015 solgt 387.000 Renault varebiler.

I Europa voksede Renault på alle markeder. I Danmark nåede Renault og Dacia tilsammen en ‘personlig’ rekord med 12,8 procent markedsandel. Eller i alt omkring 4300 varebiler mod 3000 året før.

Over hele linjen

– Tilbage i 2009 var vi helt nede på at sælge 650 varebiler, så det er klart, vi er stolte over den fremgang, vi har opnået siden, siger pressechef Søren Hyltoft.
– I Danmark er det Trafic med 60 procent stigning og Master med 95 % stigning, der trækker det store læs, men også Kangoo er kommet stærkt tilbage, uddyber han.

Kigger man på det samlede Europa, gælder samme tendens. Både Trafic, Master og Kangoo gør det godt og medvirker til at cementere stillingen som den største varebilsproducent. I Frankrig, hvor Renault har exceptionelle 33 procent markedsandel, topper både Trafic, Master og Kangoo hvert deres segment.

Opel, Mercedes og Fiat

Uden for Europa blev der solgt i alt 92.400 Renault varebiler, og Renault varebiler sælges 112 lande og produceres på tre kontinenter.
Hovedproduktionen er i Frankrig, hvor man på fabrikken i Batilly producerede 126.575 biler – inklusiv dem man laver for Renaults partnere, Nissan, Opel og Mercedes-Benz.

I åbningstiden ruller der en fabriksny Master af samlebåndet i Batilly hvert andet minut.
I Sandouville blev der produceret 93.000 nye Trafic og Opel Vivaro; og i år starter desuden produktionen af Fiat Scudo, som i fremtiden ikke længere skal produceres ad PSA .

Afrika

I Maubeuge blev der i alt produceret 151.000 Kangoo og Citan – en øgning på ni procent i forhold til 2014.’
Desuden produceres der Kangoo i Argentina og Master i Brasilien. I Afrika – nærmere bestemt Marokko, er der rift om Dacia Dokker van, der produceres i Tanger. I 2015 øgede man salget med 28 procent til i alt 71.000 biler.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *