• Ledere hos VW har kendt til Dieselgate siden 2006

Dieselsnyd var en kendt hemmelighed hos Volkswagen

Ifølge Süddeutsche Zeitung kendte ledere hos Volkswagen allerede fra 2006 til udviklingen af snydesoftware

Ifølge den tyske avis Süddeutsche Zeitung skulle udviklingen af Volkswagens snydesoftware være en alment kendt hemmelig blandt ledere og medarbejdere i den afdeling, som havde til opgave at få producentens dieselmotorer til at kunne opfylde de strenge krav, som USA og især Californien stiller til dieselbiler.

USA afviser VW’s plan – og nu kommer svenskerne

Skandalen, eller Dieselgate, som den også kaldes, om Volkswagen er efterhånde almenkendt. I efteråret blev Volkswagen afsløret i at have udviklet og anvendt snydesoftware i USA, som gjorde det muligt, at bilerne kunne klare sig igennem de strenge amerikanske test, mens de på landevejen alligevel udleder op mod 40 gange flere NOx-partikler. Skandalen har kastet en af verdens største bilproducenter ud i hård modvind, men ifølge Süddeutsche Zeitung, som har fået fat i dele af VW’s egen interne rapport, som endnu ikke er offentliggjort, kendte mange medarbejdere altså til sagen allerede siden 2006, selvom VW offentligt har udtalt, at problemet skulle findes hos nogle få medarbejdere.

Desperation

Det skal understreges, at informationerne endnu ikke er blevet bekræftet. Alligevel tegner Süddeutsche Zeitung et billede af en usund kultur, hvor en whistleblower, som selv arbejdede på projektet, allerede i 2011 forsøgte at alarmere overordnede, som dog valgte at ignorere informationerne.

VW lægger kortene på bordet

Ifølge avisen var medarbejderne ramt af desperation, fordi det var nærved umuligt at udviklet en teknisk løsning, som fik de europæiske dieselmotorer, som er udviklet til at have et lavt CO2-udslip, til at have et lavt NOx-udslip, som samtidig var hurtig og billig.

– I stedet afsløre for bestyrelsen, at dette ikke kunne lade sig gøre, valgt vi at snyde. Ingen havde mod til at indrømme fejl, har en kilde udtalt i den del af rapporten, som Süddeutsche Zeitung har fået adgang til.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *