• Matthias Müller rejser kloden rundt og sætter hver dag uofficiel verdensrekord i bodsgang

USA afviser VW’s plan – og nu kommer svenskerne

USA's delstater gør helvede hedt for Volkswagen - og resten af verden begynder også at skrue bissen på. Senest har svenskerne indledt undersøgelse

Omfanget af Dieselgate og deraf følgende søgsmål er ved at bundfælde sig hos den hårdt prøvede nye ledelse i VW.

Men netop som de skulle til at berede sig på den juridiske del af konsekvenserne, popper den praktiske del op til overfladen igen.

Bod og bedring

Volkswagen proklamerede for en måneds tid siden, at de var klar med de tekniske udbedringer til de op mod 11 millioner biler, som på verdensplan er monteret med svindel-software.

Men i går meldte de svenske myndigheder sig i koret af skeptikere, som ikke stiller sig tilfreds med den bod og bedring, som VW’s nye ledelse har lovet kloden.

Falske oplysninger

Sveriges særlige nationale indsatsgruppe mod korruption vil slæbe tyskerne i retten for groft bedrageri, svindel og for at have givet falske oplysninger i forbindelse med opklaringsarbejdet, skriver Motor-magasinet.

Undersøgelsen er rettet mod et ukendt antal biler, der er godkendt i Tyskland og siden importeret til Sverige, og som derefter skal være blevet godkendt af Transportstyrelsen i Sverige.

Det går for langsomt

Nogenlunde samtidigt udsendte The California Air Resources Board en pressemeddelelse om, at de afviser Volkswagens plan for udbedring af de 2.0 TDI-motorer, som er omfattet af Dieselgate.

De kalder planen for ‘ufuldstændig, mangelfuld og langt fra at leve op til de juridiske krav’. Og i øvrigt gik det for langsomt.

Angela venter

Så han har travlt, den gode CEO for Volkswagen AG, Matthias Müller. For samtidigt med, at han skal stå skoleret de amerikanske delstater for at fremlægge en samlet – og individuelle – planer for udbedringerne af de toliters dieselmotorer, kan han se frem til endnu en omgang i ringen med 3.0 TDI’erne, der ligger i Porsche, Audi og VW-modeller.

Når det er klaret – USA har trods alt kun 600.000 af de i alt 11 millioner biler, der er omfattet af Dieselgate på verdensplan – kan han tage hul på de svenske, de franske, de koreanske myndigheders undersøgende spørgsmål, mens hele den ganske klodes griske advokater forbereder sig på millioner af civile søgsmål.
Og når han kommer hjem, står Angela og venter på en forklaring.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *