• Renault Megane bliver bredere, og designerne har oven i hatten tegnet linjerne for at få den til at synes endnu bredere

  • Den store iPad-lignende touchskærm er indfædlet i instrumentbordfet og danner en pragtfuld base for betjeningen

  • Der er højt op til kanten af bagagerummet, men det hænger mest sammen med kollission-sikkerhed bagfra

  • Megane bliver 64 mm længere og får 28 mm længere akselafstand. Det giver et varerum på 1247 liter på kulørte plader

  • Den store skulder - eller hofte om man vil - er en signatur, der går igen fra den gamle Megane. Ellers er det et gennemgribende nyt design

  • LED-lygter med nyt design skal gøre Megane unik både i solskin og i mørke

Renault Megane bliver nørdet

Når man hægter en lille mellemklasse som Renault Megane på luksusbiler som Espace og Talisman, så må resultatet blive godt

Altomvarebiler.dk i Lissabon:

Renault Danmark tog fat i noget helt essentielt, da de for flere år siden tog et solidt greb om klodserne på deres franske chefer og insisterede på at høvle priserne helt ned under gulvbrædderne og give Renault en ordentlig bid af markedet i Danmark.
Og det gav pote.

Med deres nye platform, som de nu også stiller den nye Megane på – den fjerde generation i rækken – har de fat i noget, der er lige så stort. Men denne gang kommer det faste greb fra franskmændene selv, og de enkelte markeder kan bare følge med.

Større, stivere og 8,7 tommer

Men det er ikke så meget platformen i sig selv. Bevares. De øger sporvidden med 39 mm bag og 47 mm foran, og akselafstanden får også et par omdrejninger mere på gevindstangen. Dermed bliver Megane i kombination med sit nye, stivere karosseri en mere stabil bil at køre i.

Alle varianter med undtagelse af indgangsmodellen Life får Infotainment-systemet R-Link 2. Zen betjener det med en 7-tommers touchskærm, mens Bose og GT gør det med en 8,7-tommers i tablet størrelse. Mere om det længere nede i artiklen.

Godt nok motorrum

Motorprogrammet er fuldstændigt identisk med det nuværende. Renault må jo synes, de har fat i noget rigtigt med den effektive 1,2 turbobenziner og de to diesler 1.5 dCi og 1.6 dCi med henholdsvis 110 og 130 hk.

Den nye Megane fås også i en 90-hestes udgave af 1.5 dCi og en biturbo-version af 1.6 dCi med 165 hk, som ikke kommer til Danmark.

GT

Det gør til gengæld den lidt vildere GT, som får 205 festlige turbo-heste fra den kompakte 1,6’er. Det er en sprællemands-version, som vi prøvede i Portugal.

Den får firehjulsstyring og en møgspand fuld af indstillingsmuligheder af alt fra massagesæder til kunstig motorlyd. Den bliver dyr og kommer salgsmæssigt næppe til at gøre meget væsen ud af sig i Danmark.

Espace og Talisman

Hvis det går, som præsten prædiker i kirken, vil den opgave tilkomme den 130-hestes diesel, som er firmabilisternes foretrukne Megane. Den fås med Bose-udstyr, der, som navnet antyder, er bestykket med et solidt stereo-anlæg fra Bose, og som også har den 8,7-tommers tablet-skærm som primært betjeningspanel.

Systemet hedder R-Link 2, og vi har set det før i Espace og Talisman. Det arbejder lidt langsomt, men det er utroligt betjeningsvenligt og meget logisk at gå til.

Sikrere fornemmelse

Den voksede Megane er der ikke meget negativt at sige om. Bilentusiaster vil fortsat føle afsky for den elektriske servos lidt syntetiske fornemmelse, men den lavere højde og bredere hjulbase gør Megane til en sikrere oplevelse på asfalten.

Volvo bygger fremtidens biler med hologram-teknik

Desværre ved vi ikke noget sikkert om priserne, og her på siden synes vi jo også, at stationcar-versionen, som i Danmark står for 80 procent af Megane-salget er lidt mere interessant.

Stik imod politikken

Men lige nu er der ét primært sted for Renault at rette blikket hen. Opel Astra – den nykårede Årets Bil i Danmark. Så på hvide plader skal indgangsmodellen med 100-hestes 1.2 Tce-motor koste omkring 190.000 kroner.

PSA og Toyota afslører de nye Trillinger

Så der er ikke meget plads til at skrue op for prisen. Hvilket jo også ville være stik imod Renault Danmarks politik.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *