• Fronten på den faceliftede Yaris prydes af samme 'X', som dominerer den nye Aygo. På Yaris dog i en noget mere diskret og integreret version

  • Interiøet er nydesignet med blandt andet et tykt, stødabsorberende område, som fås i blandt andet Mocca-farve. Læg mærke til, at der er plads til at få kaffekoppen ned i kopholderne foran gearstangen, når der er manuel gearkasse under gulvet

  • CVT-gearet fylder både lydmæssigt og fysisk. Rent fysisk skubber profilen kopholderne ind under instrumentbordet

  • Den nye front fylder lidt mere end den gamle og er med til at forlænge Yaris med 65 millimeter. Resten er identisk med den nuværende model

  • Touch 2 med Mirrorlink, så smartphone spejles i den nye 7-tommers skærm, kan bruges som en nem, lille hjemmestrikket udgave af professionel flådestyring

  • Faceliftet er markant. Hele fronten er skiftet, karosseriet er kraftigt forstærket til glæde for sikkerhed og køreegenskaber

  • Bagfra er der ikke sket det store siden Starlet. Til 2014 er lygteføringen dog blevet opgraderet med LED

112 procent kæk

Toyota sender helt nye toner ud til de unge, de gamle, de fattige, de knapt så fattige, de enlige og de satte. Alle har ret til en fed Yaris

Altomvarebiler.dk i Düsseldorf:

Toyotas internationale præsentationer plejer at være noget af en slipseklædt sejtrækker. Som

Der var noget surrealistisk over Toyotas internationale pressepræsentation af den faceliftede Toyota Yaris i går. I et lille auditorium under Hotel Hyatt i Düsseldorf var vi bænket for at høre om 112 procent kedsommelighed, endnu en design- og fejlfri Toyota fra verdens største bilproducent.

Der var ingen overraskelse i det sikre og lidt uopfindsomme valg af et overdådigt luksushotel som base for præsentation og prøvekørsel.

Men tak spids for en udmelding, vi blev præsenteret for.

Noget må gøres

– Vi måtte gøre noget, der virkeligt skiller sig ud fra mængden, lød det fra podiet.
Og så kom der ellers ’dynamisk’, innovativt design’, ’karakter’ og ’personlighed’ ned over tyske, danske, græske, ukrainske og sydafrikanske journalister, som nu havde åbnet notesbøgerne og var begyndt at notere. For det her er jo nyt.

Toyota ser åbenbart ikke sig selv som et kedeligt og konservativt bilmærke til de satte.

Men det skulle snart vise sig, at det gør de. Der er bare en B-segment til alle. Målgruppen til Yaris anno 2014 omfatter modebevidste, unge mænd. Den er også til småbørnsfamilier, enlige forældre, indkørslens anden bil og ældre par, som kun skal bruge bagsædet til de lejlighedsvise udflugter med børnebørn.

Alle nævnt, ingen glemt.

X’et var startsignal

Her i slutningen af juli, badet i bagklogskabens ulideligt klare lys, kan vi måske godt se, at der har været indikationer på noget – anderledes – fra Toyota. For bare en måned siden viste de os jo den nye Aygo. Med et aparte kryds på fronten som startsignal til det nye, dynamiske design, som skal præge fremtidens Toyota-modeller.

En slags ’112 procent kæk’.

Man aner slægtskabet med Aygo, men vi kan vist roligt regne med, at Yaris’ front bliver noget mere spiselig for det brede publikum.

Større formidling

Men på trods af det nye design er der ikke tale om en helt ny model. Tredje – og nuværende – generation er kun tre år gammel, så vi er altså i gang med et halvvejs-facelift.

Karosseriet er blevet 20 procent stivere, interiøret er piftet op, så hele instrumentbordet på nær rattet er skiftet ud – om end genkendeligt.

Den smalle 6,1-tommers multiskærm i letterbox format er skruet op til syv tommer, hvilket klæder informationsformidlingen.

Støjniveauet i kabinen bekæmpes med bedre lydisolering af gulv, døre og torpedostykke, ligesom der er arbejdet med at reducere luftstrømmen over forruden.

Hjemmestrikket flådestyring

En af multimedienyhederne i den nye udgave er, at ekstraudstyret Toyota Touch er blevet til Touch 2, som er standardudstyr i udstyrsvarianter fra T2 og H2 – hybridversionen. Touch 2 har blandt meget andet Mirrorlink, så smartphone spejles i den nye 7-tommers skærm og kan bruges som en nem, lille hjemmestrikket udgave af professionel flådestyring.

Golf Sportsvan – Tidens bredeste tysker

Og så nåede vi til hybridversionen og priserne. Det er den samme gamle 1,5-liters benzinmotor, der står for elproduktionen, men Toyota har arbejdet med energiindvindingen for at forbedre brændstoføkonomien. Det er ifølge specifikationerne lykkedes så godt, at effektiviteten nu skal

kunne klare op til 30,3 km/l ved blandet kørsel.

Kraftigt prisfald

Yaris van – Danmarks mest solgte gulpladebil i 2013 – er sat 14.000 ned før moms. Det giver en startpris på 72.000 plus moms for den helt igennem utilstrækkelige trecylindrede Aygo-motor.

På hvide plader går starten på 105.000, som er 10.000 under nuværende niveau.

Ford er verdens grønneste brand

Prisfaldet skyldes en kombination af et højere afgiftsfradrag i kraft af forbedret brændstoføkonomi og en aggressiv prispolitik hos Toyota Danmark.

På kundejagt

Importøren opererer med meget lavet intro-priser, som skal lokke kunder fra Ford Fiesta, Peugeot 208, Renault Clio og VW Polo.

Toyota forventer selv, at de veludstyrede mellemmodeller med aircon, Touch 2 og godt med komfortudstyr bliver sællerten – og helst med den hjemmebryggede hybrid som mest populære motorvariant.

På gule plader er springet fra skrabede T1 til T2 20.000 kroner plus moms. På hvide skal der blødes 30.000 mere for mellemudstyringen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *