• Ford TT blev bygget i en tid uden vægt- og miljønormer

  • I dag er Ford Transit den mest solgte varebil i Europa

  • 1924-Ford-Model-TT-stake-bed-truck

  • 1920-Ford-Model-TT-Panel-Delivery-truck

  • 1919-Ford-Model-TT-one-ton-Fire-truck

  • Ford-Modell-TT-1917

100 år med Ford varebiler

Ford TT så dagens lys i 1917. 100 år senere kan Ford fejre jubilæet som Danmarks og Europas største varebilsmærke

For 100 år siden introducerede Ford deres første varebil. Ford Model TT blev bygget med udgangspunkt i den ikoniske Ford T og er forfader til nutidens moderne varebiler heriblandt Ford Transit.

Model TT var den allerførste model, Ford byggede som varebil. Den var både længere og havde en kraftigere ramme og bagaksel end Model T. Ud over godset var der plads til chauffør og én passager.

Ud og skubbe

Akselafstanden var 320 cm mod Ford T’s 250 cm, og motoren var den samme 20-hestes, der lå i Ford T, og som blev startet ved hjælp af et håndsving ude foran på varebilen.

Den kunne fås med reduktionsgear til at hjælpe de sparsomme hestekræfter på stigninger, hvor det på den tid ofte kunne være nødvendigt at sende sin passager ud for at skubbe bagpå.

Skolebusser

De mange gear gjorde dog ikke det store for hastigheden. Således anbefalede Ford en tophastighed på ikke over 15 miles i timen svarende til 24 km/t. Med en særligt høj gearing kunne hastigheden dog justeres op til svimlende 35 km/t.

Ford TT blev også bygget som minibus, ligesom for eksempel Blue Bird brugte chassiset til at bygge sine udgaver af den motoriserede skolebus. Blue Bird bygger stadig den dag i dag skolebusser på Ford-chassiser.

Faste ringe og håndvisker

Standarddækkene var af massivt gummi, men der kunne dog tilvælges luftdæk, hvis man ønskede den bedste komfort og mest behagelige køretur.

I 1925 stak luksus-udstyret helt af, da man introducerede en håndbetjent vinduesvisker – som standard.

Uden førerhus

Fra starten blev Ford TT udelukkende bygget som chassis-bil – uden førerhus. Den kostede 600 dollar plus et tillæg på 100 dollar for en opbygning med førerhus hos en lokal opbygger.

I 1924 blev en fabriksbygget opbygning introduceret, og i 1926 var prisen faldet til 325 dollar.

Ford AA

I 1917 blev der bygget tre eksemplarer af Ford TT. Produktionen tog dog hurtigt fart og toppede i 1925 med 306.000 styk. Modellen fortsatte frem til 1927, hvor den blev afløst af Ford AA.

Dertil kommer et mindre antal Ford TT produceret i Canada, men på trods af en stigende produktion af Ford T i Europa, blev der aldrig bygget TT’er uden for det nordamerikanske kontinent.

Europas største

I dag er Ford Transit det mest solgte varebilsnavn i Europa, når man tæller alle størrelser med. Her skal man lige huske på, at samtlige konkurrenter har forskellige navne til de fire varebilssegmenter, Ford bevæger sig i. Ford kalder som bekendt alle sine modeller for Transit.

Således er præcist 20 procent af samtlige nye varebiler i Danmark i 2017 en Ford Transit. Volkswagen sniger sig på andenpladsen op på lige knap 15 procent foran Renault på tredjepladsen med 12,8 procent.

100 år med samme job

Heri er kun medregnet de traditionelle varebiler og altså ikke de efter danske regler ombyggede personbiler, hvor også de rummelige MPV’er gør det godt på gule plader, mens særligt SUV’er og crossovere leveres med en pæn andel på papegøjeplader.

– Det er fascinerende, at selv om nutidens varebiler på mange måder har udviklet sig med flere lysår siden Model TT, løser varebilerne i princippet præcis den samme opgave som de har gjort de sidste 100 år, nemlig at levere en fleksibel løsning for fragt på gader og stræder, konstaterer chefen for varebiler i Ford Europa, Hans Schep.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *